Research lönar sig

Nu är jag igång och jobbar på medeltidsnovellen som ska bli en roman. Det går lite trögt eftersom karaktärer, språk och POV är helt annorlunda mot vad jag skrivit tidigare. Men jag är igång, och det är det viktigaste efter den där jobbiga refuseringen. Under söndagen uppstod en del frågor kring historiska detaljer som jag kände att jag borde ta reda på för att inte tvingas skriva om.

Tur var väl det!

Handlingen utspelar sig 1667 där huvudkaraktären Cecilia skrivs in på ett kloster. Det tokiga är att alla svenska kloster lades ner i slutet av 1500-talet visade det sig, i och med kristendomsreformen som den dåvarande svenske kungen Gustav Wasa beslutade att genomföra för att stärka sin makt. När jag grävde vidare i historien hittade jag annan intressant information kring vad klostren använts till. Bland annat till krigsmanshus för pensionerade soldater som inte hade möjlighet att försörja sig själva.

I det materialet hittade jag Elin. En alkoholiserad hustru till klosterträdgårdsmästaren som blev ganska våldsam när hon blev berusad. En perfekt antagonist för min roman. När jag läser om historien kring Vadstena kloster som det här berör blir jag sugen på att göra en researchresa för att få veta mer. Känna in stämningen i klostret, se omgivningarna och lyssna till de som är pålästa om klostrets historia. Vadstena ligger inte så fasligt långt bort så kanske jag gör en resa över en helg till våren.

Den här upptäckten med att klostren lades ner i slutet av 1500-talet bevisar att det är oerhört viktigt att vara noggrann med sin reserach. Ibland hjälper det att skriva fantasy för att få tillåtelse att hitta på lite egna saker men det här hade blivit katastrofalt fel. Nu kommer jag ändå skriva om allt och nya idéer tar form under researcharbetet så det här kommer absolut bli ett spännande projekt.

Och så har jag blivit peppad att testa Scrivener, ett ordbehandlingsprogram som många författare använder. Än så länge har jag inte hittat hur jag lägger in formateringarna med indrag och så vidare men det får lösa sig sedan. Jag är i alla fall igång och det är det som räknas, tjohooo.

11 thoughts on “Research lönar sig

  1. Jamen åh vilken häftig grej. Att inse att en viss sak inte fungerar men hittar något annat i stället. Det där är research när den både är som häftigast och lätt skrämmande. Jag har varit med om nåt liknande, när jag precis som du tänkt en viss miljö och sen började kolla och hittade exakt rätt hus. (Mer om det sen i bok nummer fyra…)

    • Jag fick först lätt panik när jag upptäckte det fatala felet att klostren inte var i bruk under det årtal jag är bunden till men som min hjärna fungerar började den genast leta efter lösningar – och jag hittade den på det där underbara sättet. Faktiskt så kommer det jag upptäckte att fungera betydligt bättre än första idén. Det finns någon mening med allt :) Nu behöver jag bara hitta en lämplig prästgård.
      Spännande hördudu med ditt hus! Jag får väl ge mig till tåls innan jag får vet mer :)

  2. Du kanske bör kalla den något annat än medeltidsnovell i fortsättningen eftersom att den svenska medeltiden tog slut i och med reformationen när klostren lades ner … (Ute på kontinenten tog den slut över hundra år tidigare.) :)
    1660-talet är stormaktstid. Svensk renässans.
    Usch, nu känner jag mig som en petig lärare (vilket jag ju egentligen faktiskt är även om jag inte arbetar som det). Men research är viktigt.
    Jag är själv östgöte och har varit både i Vadstena och Vreta kloster. Alvastra klosterruin är också något man bör besöka om man har vägarna förbi. Mycket vacker plats! I centrala Linköping står fortfarande delar av Gråbrödraklostret kvar och rester av ett sedan länge försvunnet nunnekloster har hittats under Hospitalstorget.

    • Ingen fara! :-) Jag var tänkt att skriva om det också att jag borde sluta kalla det medeltidsnovell (blivande roman) eftersom jag kom fram till den slutsatsen också i min efterforskning, men av någon anledning glömde jag bort det. Känn dig inte petig, för herregud – det är viktiga saker! Detaljfreak som jag tar bara tacksamt emot sådan information så rätta mig igenom du ser att jag är ute på fel spår igen :)
      Alvastra kloster har jag besökt några gånger i samband med att jag hade en kompis som bodde på Omberg för … ja oj … tjugo år sedan. Men vad är de åren jämfört med hur länge klosterruinerna funnits? :) Det är vilket fall som helst spännande att gräva i historien. Tack för hjälpen Ylwa! :)

  3. Research är jätteviktigt när man skriver något som inte hör till genrer där man kan brodera ut lite hur man vill. Men det där fixar du galant! Och så är det roligt också för man lär sig så mycket när man läser på om olika saker :)

  4. Vad kul att du kommit igång! Och det låter super att du gör research och hittar helt andra lösningar än de första. Jag tycker att just det är nästan det bästa av allt; när man hittar något och plötsligt inser att det är ju SÅ HÄR som det ska vara, och det borde ju varit uppenbart redan från början, för det är liksom MENINGEN att det ska vara så här. Vilken känsla! Håller tummarna för att det fortsätter på den vägen ;)

    • Jag har inte kommit igång så som jag hoppats men tankarna bygger scener och dialoger iaf. Men upptäckten i och med researchen var helt klart häftigt. Just den där känslan att det var meningen – den var bara så häftig.

Kommentera

