En helg för avkoppling och skrivande

Valborg inleddes vid brasan hemma i vardagsrummet. Efter en kall och regnig dag hade jag inte alls någon lust att frivilligt stå och frysa vid hamnen där kommunen arrangerat valborgsfirandet i år. Dock körde jag ner maken och äldsta dottern till eventet men återvände snabbt hem och spelade lite Othello med minsta dottern. Senare på kvällen blev vi inbjudna till grannarna på ett glas vin och trevligt småprat.

För övrigt har veckan varit ruskigt intensiv. Mycket problemlösning på jobbet och konferens om digitalisering. Teo Hären föreläste om kreativitet. Det var nog den största behållningen den dagen, och middagen på kvällen som i och för sig blev ganska kort för egen del. Jag blir alltid sömnig av att dricka vin och har man hållt sig vaken sedan halv sex på morgonen gör inte det saken bättre.

Teo Hären var för övrigt en mycket inspirerande talare. Något timid och försiktig till en början men snart var han i sitt esse och fick hela konferenstaket att lyfta i slutet till allsången med Beoncys låt I was here. En häftig känsla och inspirationskick för de flesta av oss som var med.

Redigeringen rullar på och går i varierande takt men det är tack och lov inga större omskrivningar som behövs i mitten av manuset. Jag unnar mig att skära bort meningar som inte fyller något syfte. Varje gång känns det nästan som att ha tagit bricanyl som vidgar luftvägarna och gör mig en aning lättare till sinnet. Att hinna sextio sidor som förra helgen känns inte lika lätt den här helgen men så har jag i och för sig kvar en stor del av lördagen och hela söndagen. Mycket kan hända än.

10 thoughts on “En helg för avkoppling och skrivande

  1. Många gånger tycker jag att det bara handlar om att komma igång. På en bra dag flyter det liksom på av sig själv då. Heja dig och hoppas du får en finfin skrivhelg :)

    • Några sextio sidor har jag inte hunnit så här på söndag eftermiddag men kanske tjugo. Och de tjugo sidorna har blivit f** så mycket bättre :) Det är bra jobbat det också :) Hoppas du också haft en finfin skrivhelg!

    • En brasa inne ger en härlig värme när det är kallt och ruggigt ute. Bävar du för redigering? Det gillar jag lika mycket som att skriva nytt :) Pepp pepp Pia!

  2. Låter som en bra långhelg. Hoppas det gick bra idag då! Jag har skrivit nada men fixat desto mer i trädgården (för en gångs skull :) )

    • Jag har hunnit med både trädgård och redigering idag. Väldigt nöjd med det dagsverket :). Skönt att vi fick så fint väder att det gick att vara i trädgården :)

  3. Kul att redigeringen går framåt! Jag har haft en social helg och hela månaden går i samma tecken så jag gissar att veckorna kommer rulla på i en rasande fart nu.

    • Vissa månader är det så där. Bara socialt umgänge och mindre skrivande. Har du barn som fyller år? :) Då brukar alltid tiden rusa iväg och man fattar inte vart månaden tog vägen. Hoppas du ändå kan hitta lite skrivrum emellan. Kram

      • Ja, två av barnen och maken fyller år i maj så det blir både släktkalas och barnkalas och städning inför det … pust och stön :) Kram

      • Då gissade jag rätt :-). Såg sedan på din blogg också att det var kalas på gång. Mars och augusti är sådana månader för oss. Enda gångerna huset är välstädat :D

Kommentera

