Planerar för att planera

Helgen kommer jag ägna åt att packa och skriva listor som ska bockas av. Möjligen hinner jag peta lite i manuset, det hinns det som hinns. Nästa vecka (fredag) åker hela familjen till Thailand och dit får inte datorn följa med och därmed inte manuset heller. Däremot ett skrivblock och en bra penna. Under de två veckor vi kommer att vara borta har jag tänkt att jag ska utnyttja tiden i solstolen och strandpromenaderna till att planera bland annat;

  • Slutet på del 2
  • Stora delar av handlingen i del 3. Alltså en grov synopsis med milstolpar.
  • Antagonistens mål och kopplingar till andra saker som händer och sker.
  • En skiss på möjlig förändring av första manuset där en karaktär ska få lite mer utrymme även mot slutet och skjuta på en händelse till lite senare in i manuset.

Det är sällan jag får tiden att tänka numera när det finns familjemedlemmar som gärna uppskattar min åsikt och medverkan i allehanda saker. Tänka är egentligen något av en favoritsysselsättning för mig. Har alltid varit det. Troligen är det därför jag tycker om att skriva eftersom det är ett sätt att verkställa tankarna, befästa dem till något konkret. I alla fall … Nu ska jag ta mig tiden till att tänka och hoppas få tänka tankar som inte avbryts var femte minut. Och musiken är förberedd genom att jag har laddat ner musik som kan spelas offline på Spotify. Musik skapar rätt stämning men främst är den en boost för inspirationen.

Först hade jag tänkt ta med mig två böcker men om jag ska hinna tänka mellan varven lär jag bara hinna en bok. Odinsbarn. Och den är tjock så den bör räcka några dagar om jag varvar med tankearbete och upplevelsesafari. Kanske får jag uppslag till en ny fantasybok? Inte omöjligt eftersom jag älskar mytologier och det finns det gott om i Thailand.

16 thoughts on “Planerar för att planera

  1. Låter härligt med två veckor i Thailand! :) Håller med dig om att skrivande handlar mycket om att fästa tankar på papperet och låta dem löpa fullt ut. Hoppas du hinner tänka många tankar under din semester! :)

    • Hemma får jag sällan tänka färdigt en tanke men om barnen lyckas sysselsätta sig själva i poolen eller sanden hopas jag på mer än de vanliga fem minuterna :) Sedan har jag fått fart på Pages så jag kan skriva på manuset på iPaden om det kniper i skrivtarmen. Tror inte jag kommer göra det men då slipper jag få panik för att jag inte kan :D

    • Att anteckna är något jag nästan aldrig gör men det ska bli kul som omväxling. Jag behöver verkligen strukturera upp saker och det görs bäst i huvudet. För ovanlighetens skull ska jag anteckna ner dem. Vanligtvis gör jag aldrig det eftersom jag håller det mesta där upp i huvudet. Nu inser jag att det kan bli lite för mycket att minnas :)

  2. Hoppas du får en jätteskön semester med mycket tid för reflektioner. :)
    Måste bara citera David McCullough apropå tänkande: “Writing is thinking. To write well is to think clearly. That’s why it’s so hard.”

  3. Vad härligt det låter! Njut av semestern, sol och bad. Och av att hinna tänka klart. Det är det bästa som finns. Och mycket skrivinspiration kommer ju alltid när man byter miljö sådär.

Kommentera

