Vill skriva en novell

Jag har precis läst klart en novellsamling – vilken vill jag inte säga än. Ni kommer få läsa recension av den i början på mars. Men alltså, jag blir alltid så sugen på att skriva en novell när jag läser novellsamlingar, ja bra noveller över huvud taget. Jag gjorde ett försök för ett år sedan men kunde inte riktigt få den så kort som en novell bör vara. Tror den blev på 14000 ord. Ett material som jag kommer göra om till en roman någon gång när jag är klar med trilogin.

Men det här med noveller. Det är frestande att få till en berättelse på bara några sidor som man kan redigera några gånger och så är det klart sedan. Det är lite segt emellanåt att traggla med ett manus som tagit flera år att redigera. Något kort, nytt och snabbskrivet vore kul att få ner på pränt. Men jag har inga idéer till en bra story. Allt jag får fram vill alltid så mycket mer än att rymmas på tio, femton sidor. Utmaningar är ju alltid det som triggar mig så jag kommer att göra ett försök. Inte nu. Sedan. När den perfekta idén trillar ner i skallen och upptar all tankeverksamhet. Då hoppas jag den vill stanna inom novellramen och inte flyta ut i romanhavets oändliga vidder.

13 thoughts on “Vill skriva en novell

  1. Jag gillar att skriva noveller. Det är min grej så att säga. Lättare för mig än att skriva romaner. Men de flesta verkar tycka tvärtom. Men det är inte längden som är den väsentligaste skillnaden. En novell är inte en novell bara för att den är kort, kan vara allt mellan en halv sida och hundra. Det är de andra kriterierna som är avgörande.

    • Hundra sidor är för mycket för mig. Mitt mål är att skriva något som är snabbredigerat. Si så där 20 sidor vore kul om jag fick till och att den har en röd tråd, vettig handling och allt det där utan att jag känner kravet att utveckla det mer. Eller krav och krav… Idéerna brukar inte ha någon hejd och intrigen vill skena iväg och bli så mycket mer än vad som ryms i en novell. Men det är en utmaning jag vill ta tag i. Bara jag får rätt sorts frö till handling att jobba med :)

      • Åh hur lång den blir avgör du förstås själv. Men var inte säker på att det är mer lättredigerat för att det är kort. Det är två helt olika format, noveller och romaner, och det skrivs på helt olika sätt. Inte för att jag vill skrämma dig på något vis, det är bara positivt att prova på nya saker, men det är som sagt inte säkert det blir lättare för att det är kort. Många tycker tvärtom. Och intrigen – bara en – får inte skena iväg och spreta ut.
        Här kort de kriterier som gäller för noveller (från min excellenta skrivlärare):
        1. Kort, koncentrerat, fokuserat
        2. Ett slut, öppet slut, knorr
        3. Fåtal karaktärer, få personer – 1 – 3 oftast
        4. En handling – rak handling – inga bihistorier
        Fokuserat på något specifikt
        Början ska vara:
        5. Fängslande
        6. Rakt in i handlingen (in medias res)

      • Vilken superbra punktlista! :) Den ska jag kopiera in i mina skrivtipsanteckningar. Jag har ju haft ett hum om de där och kriterierna är verkligen en utmaning. Just därför vill jag ge mig på det. Pröva min begränsning lite mer, hehe.

      • Ja visst är det härligt att göra det! Utmana sig! Utvecklas! Lära sig nya saker! Toppen! Hoppas du gillar formatet!!! Jag älskar det. Och att skriva i presens….

  2. Jag skriver noveller, av flera skäl (många av dem personliga och inget jag går in på här idag). Men det finns berättelser även i mig som är längre. Då får jag försöka hitta andra lösningar. Att skriva längre noveller är en av dem. För det saknas idag (fast jag kanske är ensam om att tycka det). Ibland verkar det som om noveller blir allt kortare idag medan romanerna blir allt längre, ja, det räcker inte ens med att skriva en roman. Helst ska den ha minst en uppföljare, gärna vara en trilogi. Och det börjar göra mig allt tröttare och kräsnare med vad jag läser idag. (Likadant med TV-serier också numera.) Jag har också upptäckt att det verkar vara noveller och andra kortare berättelser som jag mer har burit med mig än romaner. Det förvånade mig först, men inte längre.
    Skönt att vi är olika både som läsare och författare! :)

    • Visst är det så att det är berättelsen som får styra längden. Drömmen vore att skriva något som hamnar på en rimlig nivå. Och att det inte blir en uppföljare. Märker att jag har den förmågan att mina berättelser inte stannar vid ett slut utan vill något mer. Det är just den utmaningen jag vill bita i. Begränsa mig. :)

  3. Jag känner så väl igen mig. Vill ibland för att jag inspireras av någon/några fina noveller men fixar inte att få till det själv. Har gått så långt att jag slutat försöka… men visst hade det varit roligt att kunna :)

    • Om jag skulle försöka skriva en novell antar jag att jag skulle tycka att jag prioriterar fel text och att jag borde ägna mig åt huvudmanuset istället, haha. Men jag har fortfarande drömmen att skriva en novell :) Och just det där när jag läser en bra novell blir drömmen lite extra stark.

    • Hahaha! Visst är det märkligt ändå hur en underbar förmåga kan bli besvärlig. Ibland känns det som om den ohämmade fantasin är som att försöka tygla ett stormigt hav när den ska pressas ihop i ett novellformat. ;)

Kommentera

