Vad vill dina karaktärer?

I mitt första utkast hade jag missat det här med karaktärens mål och motivation fullständigt. Som tur var satsade jag på en lektör som visade mig på just detta problemet plus några fler brister. Jag var en rookie och hade börjat skriva på en berättelse mer som ett infall. Inte för att; Nu ska jag skriva en bok och bli berömd. Det där att vilja bli utgiven växte i takt med att historien blev mer intakt och med det förstod jag också att det krävdes vissa saker för att nå igenom bruset av alla manus som ständigt väller in hos förlagen. Ett av alla de saker som krävs är att karaktären har ett mål.

I första utkastet kastade jag in min karaktär i en svår situation som ledde till en annan svår sak som hon var tvungen att ta tag i men så gled berättelsen in på en massa andra saker som inte hade med målet att göra. Folk träffades, fikade, pratade och gjorde mest ingenting. Först mot slutet började min karaktär vakna till liv igen och fortsatte att fundera på sitt mål. Fast inte så mycket. Men bara ett mål räcker inte. Vad är det som motiverar karaktären att nå sitt mål? Vad driver henne att nå målbilden? Går det? Och i så fall hur? Här tycker jag att det klassiska ordspråket passar så bra in.

”Det är inte målet som är det viktiga – Det är vägen dit.”

Min karaktärs mål är inte så lätt att uppnå eftersom det hänger på andras åsikter. Att bli respekterad. I första utkastet var utanförskapet bara tydligt i inledningen och en liten bit in i berättelsen. Sedan träffade hon på trevliga människor som ville hjälpa henne men herregud, hur kul är det att läsa om trevliga människor som alltid ställer upp? Jag hade med en hotbild som pyrde i bakgrunden men den blev aldrig så närvarande att det kändes spännande förrän mot slutet. Nu har jag gjort om en trevlig karaktär till något av en antagonist som rör om i den där mål- och motivationsgrytan.

Lektören skrev i sin feedback bland annat så här; ”Så fort handlingen växlar upp och tätnar så lyfter det även rent språkligt; blir mer målande, uttrycksfullt och energiskt.” Det här blev väldigt tydligt för mig när hon satte ord på det och något jag anammade direkt. Nu snuddar vi vid det här med dramakurvan som också är viktig men för att koppla ihop det här med karaktärens motivation så jobbar jag numera på att alltid ha regelbundna inslag där karaktärens motivation matas. Helst alla viktigare karaktärers motivation. Ibland blir karaktärens reaktion att vilja slippa ta tag i problemet och dra någonstans eller som när fållan blir så trång att det inte går att fly så reagerar de med att gå in i konflikten. Och det är just det senare jag är ute efter för det mesta, för det är det som driver handlingen framåt. Det är där jag brinner och känner passionen i mitt skrivande. Konflikten gentemot karaktärens motivation är min motor och anledningen till att jag älskar att skriva. Att hitta irrblossen som får berättelsen av leva.

8 thoughts on “Vad vill dina karaktärer?

  1. Just de två sakerna är jätteviktiga för mig som läsare. Så hurra för bra lektörer. :) Det där sista du säger tror jag är viktigt. Att driva karaktären så långt och pressa dem så hårt att de inte har något annat val än att ta tag i situationen. Det som JSB brukar prata om, the doorway of no return, där karaktären inte längre kan backa undan och återgå till det liv den hade innan, utan helt enkelt MÅSTE agera.

    • Japp! Vår guru vet vad han pratar om :) Önskar jag hade vetat det här från början men nu är det som det är och jag hoppas det här blir sista stora omskrivningen ;)

  2. Haha, jag känner igen det så väl: ”sedan träffade hon på trevliga människor som ville hjälpa henne”. Exakt vad som hände min huvudperson i det första utkastet – och HUR tråkigt var det inte? Ett mål brukar mina karaktärer alltid ha, men däremot har jag verkligen fått öva mig på att lägga in konflikter och göra människor i allmänhet lite mindre hjälpsamma. Det blir ju SÅ mycket bättre då ;)

    • Haha! Vad skönt att det inte bara är jag som föll i den fällan :) Jag tror att det är lätt hänt innan man blivit insatt i alla de här pusselbitarna med gestaltning, dramakurvor och karaktärsuppbyggnad. Som tur är hade jag med mig de där bitarna när jag skrev manus två. Där går precis allt emot karaktären hela tiden. Det utkastet var mycket roligare att skriva och nu försöker jag gräva så varligt jag kan med grävskopan i första manuset så grunden är kvar men med ett lite mer kuperat konflikt- och dramalandskap. Övning ger färdighet :)

  3. Hurra för att vi utvecklas! Jag känner också igen mig i det du skriver :-) Mina första manus skrevs i en anda av obändig skrivlust men saknade egentligen allt. För mig har det varit en lång resa, från det en lektör påpekar det uppenbara till att förstå det inifrån mig själv. När pusselbitarna faller på plats blir allt så självklart. Jag vet inte om jag är framme än, men jag är så mycket bättre på att skriva nu än när jag började, och det blir bara roligare.

    • Det har varit en lång resa för mig också. Troligen för väldigt många av oss. Och så får det vara. För mig hade det nog varit förödande att behöva tänka regler när jag skrev första utkastet. Inte ens nu efter första manuset tänker jag regler när jag skriver på ett utkast men det märks att jag har integrerat dem så jag skriver betydligt bättre utkast nu än då för fem år sedan när jag började. Så är det säkert för dig också och framstegen gör det helt klart roligare.
      Kul att du kikade in här Eva! :) Hoppas ditt skrivande går som du önskar <3

  4. Jag och en skrivarvän diskuterade just det där för några veckor sedan. Den där oviljan man ibland har för att verkligen utsätta sin karaktär för hårda prövningar. Tyvärr är det ju ett ”nödvändigt ont” :) Även om det är jobbigt ibland.

    • Oviljan att jävlas med huvudkaraktären hade jag mest i början. Nu letar jag efter hinder i allt. Nåja, nästan allt :) Men jag har svårt att döda karaktärer som har fått en större biroll. Måste försöka våga mig på det…

Kommentera

