Recension – Minns mina tankar (novell)

MinnsMinaTankar-230

Häromdagen läste jag Minns Mina Tankar, en sience-fictionnovell av Lupina Ojala. Av någon anledning hade jag glömt bort den och blev väldigt glad när jag hittade den i min iBook-app. Jag tycker om Ojalas små berättelser och den här var inget undantag. I novellen skriver hon med ett språk som flyter fram över sidorna utan att den krusar sig och känns störande. Lite annorlunda tempo mot de handlingsdrivna steampunk-novellerna jag läst tidigare av henne.

Billie, som den unga kvinnliga huvudkaraktären så småningom får heta av olika omständigheter, känns genuin och jag tycker om att ”lyssna” på hennes röst som berör hela vägen från början till slut. Som titeln antyder är det hennes tankar som återberättas och det är sorgset och vackert på samma gång.

Så här lyder baksidestexten:
”På en forskningsstation vaknar en ung kvinna till liv efter att ha spenderat lång tid i kryosömn. Hon kan inte tala och litar inte på någon. Med tiden ökar hennes tillit till en av forskarna och hon delar med sig av en historia som börjar på ett annat forskningscenter, beläget på en annan plats och i en annan tid.”

Lupina Ojala ger ut den här e-novellen på det egna förlaget Catoblepas förlag. Titta gärna in där så hittar du också en av mina favoriter; novellsamlingen Runristaren av Andrea Grave Müller. Min recension av den kan du läsa här.

2 thoughts on “Recension – Minns mina tankar (novell)

Kommentera

