Recension – Dränkt

Dränkt

Som jag har längtat efter denna bok! Ända sedan 2012 när jag upptäckte Fridas blogg Manuskt har jag varit nyfiken på vad hon har skrivit. Att det var någonting som var inspirerat av övernaturliga väsen och sådant man inte ville träffa på i skogen, det visste jag. Någonting skrämmande och ruskigt. Boken var först tänkt att ges ut på ett annat förlag men tvingades lägga ner. Min frustration var total. Säkert ingenting mot Fridas. Som tur var löste det sig och ett annat förlag hoppade in och räddade Dränkt.

Nu har jag äntligen fått läsa den och resultatet är brilliant. Jag är nästan lite avundsjuk på hur hon hittat en alldeles egen vinkling på ett så mytomspunnet, nordiskt väsen. Väckt ett monster till liv som gestaltas på ett ypperligt sätt i vår moderna miljö. Redan i första kapitlet slår Frida an en sträng av starkt obehag i mig. Känslan återkommer då och då när jag läser vidare och fascineras över hur hon lyckas få det så verkligt. Scenen på ett möbelvaruhus är min absoluta favorit. Jag vill inte avslöja något men gestaltningen av en av karaktärerna i den scenen är så otroligt stark och närgånget att jag fick kalla kårar i hela kroppen. De har knappt släppt än. Men boken erbjuder behagliga upplevelser också som välkomna andhämtningspauser.

Drunkningstillbud. Gamla benrester i Gömmarreservatet. En gåtfull granne. Länkar till det förflutna. Händelseförloppet blir alltmer oförklarligt och skrämmande. 
Unn blickar framåt. Hon lever singelliv med sina vänner, fokuserar på karriär och hälsa och har vittring på drömjobbet. Men under en joggingtur i Gömmarskogen drabbas hon av hallucinationer. Hennes mystiske granne hittar henne vid en tjärn, medvetslös. 
Mot sin vilja dras Unn in i en ström av märkliga och otäcka händelser som tycks ha samband med hennes förflutna. Vem är grannen och vad vill han? Vad är inbillning och vad är verklighet? 
Runt om i Stockholm börjar samtidigt oförklarliga drunkningstillbud inträffa. På land. Referens: http://www.bokus.com. Bild: http://www.bokus.com

Frida är ett välkommet tillskott i den begränsade skräckgenren i Sverige som annars domineras av utländska författare. Dränkt är Fridas debutroman men hon har också gett ut ett par noveller: Tassar Barfota och Sockerkaka. Oskyldiga titlar som gömmer på lika ruggiga berättelser för er som gillar att känna rysningar när ni läser.

4 thoughts on “Recension – Dränkt

Kommentera

