Soffpotatisen byter livsstil

Efter påsken fick jag bara nog. All god mat och påskogodis fick vågen att skena och kläderna att sitta obekvämt. Jag är ingen sådan människa som drar på beslutet. Ska jag förändra något så är det NU. Inte imorgon eller nästa vecka. Jag börjar alltid i stunden och gick helt sonika ut på stan och köpte mig en gymboll och två böcker om core-träningstips. När jag väl kom hem pumpade jag upp den där gymbollen och satte igång. Det är väl åratal sedan jag tränade aktivt senast men det kändes väldigt bra trots den dåliga konditionen. Efteråt blev jag så otroligt pigg att jag bums satte igång med middagen för att sedan ge mig i kast med makens hår som behövde tuktas och när jag ändå var igång med dammsugaren efteråt tog jag resten av nedervåningen när jag ändå höll på.

Det var så längesedan jag hade den energin som jag fick efteråt så jag minns det inte ens. Core-träning kommer hädanefter att bli en rutin flera gånger i veckan. Kanske, kanske jag också kan komma ut och springa lite framöver. När jag var trettio gav jag upp det helt eftersom jag sedan tonåren alltid drabbades av benhinneinflammation så fort jag försökte vara duktig ute i joggingspåren. Men där har jag inte för stora krav på mig. Målen måste vara realistiska och core-träningen är en mycket bra början för en soffpotatis som jag.

Skrivandet då? Har varit ganska sparsamt med det sedan påskhelgen men några rader har jag petat i. Hoppas på tid för längre skrivpass i helgen.

11 thoughts on “Soffpotatisen byter livsstil

    • Tack för hejarop! :-) Core-träning är så otroligt lätt och snällt för den ovane men kan anpassas och bli tuffare beroende på kondition och styrka. Tyckte det var mycket lättare att gå de sista trappstegen (fjärde vån) upp till jobbet idag och bara det är en morot att fortsätta med träningen. Inget att vänta med alltså Eva-Lisa. Ut och köp en gymboll! Förslag på träningspass finns överallt på internet :-) Hi hi

    • Ha ha! Jag smittar dig gärna :) Jag körde bara 20 minuter och övningar hittar du lätt på nätet om du söker på ”core övningar”. Annars finns det bra böcker. De jag köpte var Superlicious av Sofi Fahrman och Julia Fors samt Mage Rumpa och Lår av Annika Sjöö. Jättebra böcker båda två. Superlicious var ganska dyr men den andra var det rea på och kostade bara 99 kr. Bara att sätta igång :) Min motivation blev högre när jag bara bestämde mig för att köra i 20 minuter men när jag väl börjat ville jag knappt sluta.

  1. Bra jobbat Carola! Träning ger verkligen energi! Det är likadant när det gäller att springa, man bara sätter ribban lågt första gången så går andra alltid så mycket bättre. Igår släpade jag mig ut och det gick verkligen inte fort men efteråt känns det ju toppen! Borde också träna mera core. Det är inte lika kul tycker jag, men blev sugen på den där ena boken du nämnde.

    • Jag har alltid haft låg ribba när jag försökt komma igång med att springa. Slutar alltid med att det gör ont. Men om jag varvar med att gå så funkar det bättre. Intervall kanske vore något?

  2. Ja, vad inspirerande. Jag vill också ha en coreboll. Hade en liten förut, men de var för liten för att det skulle bli bra. Mitt ordningssinne gillar dock inte att ha en stor boll rullande runt i lägenheten… Får röja plats åt den på nåt sätt ;)

    • Det är nackdelen med de där bollarna. De tar sådan hiskelig plats. Jag har velat ha en gymboll i många år men väntat pga risken att barnen ska kasta iväg den och riva ner hela vardagsrummet. Nu är de tillräckligt stora för att inte hitta på sådana hyss :) Nu när jag köpt en upptäckte jag att de är ganska enkla att pumpa upp med pumpen som följer med så mellan träningspassen kan man pysa ur dem luften om man vill för att få bättre plats :)

  3. Vad härligt att du kommit igång med träning! Jag vet precis hur det känns. Joggade idag för första gången på ett och ett halv år, och det är bara så omedelbart underbart. Jag har också väldigt lätt att få problem med benhinnorna. Men jag har dels underbara skor (som är femton år gamla – de säger ju att man ska byta skor varje år för att de är färskvara, men jag har aldrig hittat några andra som jag inte får ont av) och dels springer jag aldrig på asfalt, bara i skogen på elljusspår eller mindre stigar. Plus att jag ofta kör lite intervall – det är jättebra både för benhinnorna och för konditionen och fettförbränningen. Så om du orkar, pröva!

    • Oj, det var gamla skor! Tur att de har hållit. Jag har hört att man helst ska gå till en riktig expert (inte Stadium eller någon av de stora sportkedjorna) när man ska köpa löparskor. Särskilt om man som jag har problem med benhinnorna. Bara det att jag är så snål. Men jag ska absolut pröva på att springa intervall. Börjar få ha-begär efter motion nu när jag väl kommit igång :) Härligt att du också har kommit igång med motionen!

Kommentera

