Recension – Amsalor och draken

Amsalor o draken  En ljuvlig bok för högläsning! Dottern är egentligen tillräckligt stor för att läsa den själv men så länge jag får, så fortsätter jag gärna läsa och vi kan tillsammans träda in i fantasins värld och uppleva gränslösa äventyr. Det här var en sådan bok som vi båda älskade att uppslukas av. Att få följa med Gabriel och Eva på deras resa till främmande världar och medeltida städer för att hitta deras mamma som i vår värld låg i djup koma men i en annan avlägsen dimension var en högt uppskattad och älskad kvinna med helande gåvor. Hennes försvinnande i den andra dimensionen är mystiskt oförklarligt men snart inser man att ett krig hotar dem och att deras mamma är tillfångatagen av fienden. På en svår och farlig resa ger sig barnen ut för att hitta henne tillsammans med trollkaren Sartek. Men för att hitta henne och rädda henne måste de också hitta Amsalor och hans magiska svärd. En minst sagt farlig resa fylld av äventyr.

När jag hittar svensk (nordisk också för den delen) fantastik som är skriven i samma vindlande äventyr a la Brandon Mull eller Rick Riordan så blir jag alldeles varm av lycka. Den här var precis så underbar. En handling som bär dig med på ett äventyr som aldrig stannar upp eller blir det minsta tråkig. Bjuder på karaktärer som är fulla av vibrerande liv att det blir som att en film när jag läser om dem. Det är klart att vi kan mäta oss med de amerikanska fantasyförfattarna. Mattias Lönnebo är ett tydligt bevis på det. Och mitt lystmäte efter mer kommer att tillfredsställas. Han har nämligen skrivit en fristående fortsättning. Och inte bara det – flera andra berättelser som jag ser fram emot att förkovra mig i.

5 tankar på “Recension – Amsalor och draken

  1. Det är bra, läs högt så länge du får. Och sen när man inte längre får, då ska man kräva att ibland ändå få läsa nån liten novell högt nån gång.

  2. Jag måste försöka mig på sf/fantasy. Har varket läst eller skrivit något. Det närmaste jag kan komma är att jag sett Sagan om ringen, om nu den räknas!

    • Sagan om ringen räknas om något till fantasy :-) Det är inte alla som gillar fantasy. Jag brukar likna det vid att man kan inte servera en kötträtt till en vegetarian. Men om du gillade Sagan om ringen finns det hopp :-) Då kan jag rekommendera ”Vindens namn” av Patrick Rothfuss. Samma episka känsla som SoR men utan orcher. Vill du ge dig på SF så är Divergent av Veronica Roth ett annat tips.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.