Unik överenskommelse ska främja lån av e-böcker

När jag letade efter juridiska svar på ett arbetsrelaterat problem jag hade så snubblade jag över intressant information om något helt annat på nätet. Nämligen att Sveriges kommuner och landsting (förkortat SKL) har gjort en unik överenskommelse med förlaget Natur och Kultur kring hur utlåning av e-böcker ska ske. I dagsläget är det omöjligt att låna e-böcker på biblioteket från det datum de släpps eftersom förlagen håller dem i karantän några veckor i rädsla för att ingen ska köpa e-böckerna utan låna dem gratis istället. Nu har Natur och Kultur-förlaget kommit överens med SKL att de erbjuder biblioteken hela sitt e-sortiment från den dagen de släpps mot ett högre pris per lån som sedan sjunker efter tre månader och sedan ytterligare efter en viss tid. SKL välkomnar fler förlag att ansluta sig vilket jag hoppas att de ska göra. Är det för mycket att hoppas på? Enligt SKL och Natur och Kultur så gynnar denna prismodellen författaren också. Ni kan läsa mer här om överenskommelsen.

Jag har varit på några konferenser som handlat om digitaliseringar och jag tror att förlagen kommer att tvingas in i det här förr eller senare vare sig de vill eller inte. Tekniken har utvecklats enormt bara de senaste tjugo åren och det är inget som kommer att stanna upp. Tvärtom så förutspås den att eskalera i en rasande fart. Det är svårt att föreställa sig nu men jag minns tiden när jag skrev på skrivmaskin i mitt arbete. En sån där med riktigt papper i och man fick använda tip-ex om det blev fel. Det var för mindre än tjugo år sedan. Nu har man med sig en dator (smartphone) i handen överallt. Kan kolla vädret, nyheter, veckans meny på restauranger, boka resor, betala parkeringen och dina räkningar, sköta hemlarmet och miljoner andra möjligheter. I bara telefonen! Det är bara att hänga med för tåget kommer inte att stanna. Istället är det dags att spänna fast bältet för det är nu farten ökar på allvar.

6 thoughts on “Unik överenskommelse ska främja lån av e-böcker

  1. Jag tror också att det bara är en tidsfråga innan e-böckerna ökar på allvar. Fler och fler ser fördelarna med det. Dock blir det ju svårt att få sin e-bok signerad om man skulle vilja det, men den lösningen kommer de kanske på också :)

    • Jag tror absolut på en sådan lösning att fixa en digital signering i en e-bok. Jag signerar mottagning av leveranser med en digital penna jag käckt svingar runt på en liten skärm så det borde gå att ordna ganska lätt. Inget är omöjligt i den digitala världen :).

  2. Det är en extremt snabb utveckling. Det är ju helt galet att tänka tillbaka på den där skrivmaskinen med tip-ex! Men så var det ju, haha! Och jaja, jag ska (snart) börja med e-böcker. Jag känner pressen öka från alla håll, hela tiden :)

    • Än så länge ska vi inte överge de tryckta böckerna helt tycker jag. De har absolut sina fördelar de också :-) Lite svårt att promota sin bok vid signeringar och liknande på bibliotek och i bokhandlar mm. om det inte finns en fysisk bok att visa upp :p

  3. Det roligaste med e-böcker tycker jag är att man kan utforska fler format som följetong, noveller och kortromaner, och man kan hålla en snabbare utgivningstakt om man vill det. Tycker det är spännande även om pappersböcker såklart har sina fördelar också.

    • E-format ger helt klart andra möjligheter. En novell är så mycket enklare att publicera som den är och inte tvingas bakas in i en antologi för att fylla ut en bok för att ta ett exempel. Spännande framtid vi har i branschen :-)

Kommentera

