Here we go again

Anade att det var på väg. Den berömda skrivkrampen eller vad jag ska kalla det. Orden finns inte där helt enkelt. Och de ord som finns där, gör det hela styltigt och smaklöst. Ja, även språklöst. Jag vet precis vad som är orsaken. Har läst alldeles för dålig litteratur. Nu måste jag lova mig att i fortsättningen inte tvinga mig till att läsa färdigt en bok av princip. Ja ja ja. Jag vet att jag alldeles nyligen sa att jag inte gör saker av princip men det här var ett undantag. Ni ser i widgeten till höger vilken jag läst senast. Sedan började jag på Mormor hälsar… av Fredrik Backman. Säkert en alldeles utomordentligt rolig bok. Bara man accepterar det barnsliga språket. Det är en bragd att skriva en bok med det språket men jag ger upp. JAG VILL LÄSA EN BRA BOK!!! Därför ger jag mig i kast med Magikernas kung av Lev Grossman. Jag gillade ju den första skapligt. Den är skriven i tredje person också som jag behöver ”fylla på” för att få igång mitt eget skrivande. Det här är så himla frustrerande när jag vill skriva och det bara är tvärstopp. Bara att acceptera, läsa och invänta ordflödet med andra ord.

10 tankar på “Here we go again

  1. Ja, det finns tillfällen när man behöver läsa något riktigt crappy, men för det mesta känns det bara som ett slöseri med ens tid. Jag kan tipsa om Flyga drake om du inte läst den än, den var riktigt bra.

    • Jag tar mer än gärna emot tips. Tyvärr har jag redan läst Flyga drake. Jag tyckte också den var riktigt bra. Tusen strålande solar av samma författare var även den riktigt bra. Nu vill jag ha en i samma kaliber men genren spelar ingen roll.

  2. Neej! Jag som just hade lånat den boken inför den stundnade semestern….Mormor-boken alltså. Jag gillade ändå Ove. kanske får bli en ny tur till bibblo då idag om jag hinner (högst troligt inte).

    • Du kanske tycker den är jättebra :). Den är faktiskt rolig på sina ställen. Men den var lite too much bara :p. Ta med en annan bok i reserv, bara utifallatt.

  3. Då kan jag tipsa om Livet efter dig, av Jojo Moyes. Den är riktigt fin och verkligt läsvärd. Eller något annat som stämmer in genre-eller stämningsmässigt på det du vill skriva just nu kanske. Om du behöver skriva en romantikscen läs något romantiskt. Spänningsscen, läs en spänningsroman. Gripande, läs något sorgligt. Då tjänar det liksom två syften.

  4. Då ska jag kika på den boken. Det behöver inte stämma överens genre-mässigt med vad jag skriver utan det är bara språket jag vill ska vara ”normalt” och inte extremt åt något håll. Helst i tredje person också.

  5. Den där skrivkrampen (eller vad vi nu kallar den) kommer med jämna mellanrum känns det som och kan bero på 1000 saker. Det enda som är positivt med det är att man vet att det kommer gå över, för det har det ju gjort alla andra gånger! :) Om du letar efter nya bra fantasy/ungdomsböcker kan jag tipsa om bloggen http://boktycke.wordpress.com. Anna som driver bloggen läser MASSOR med sådana böcker och har stenkoll, om du skriver till henne och säger att du älskar Mortal Instrumentsböckerna kommer hon garanterat kunna hjälpa dig att hitta ngt liknande som kan fortsätta att inspirera dig! Jag har bett henne om tips ett par gånger redan! :)

    • Men shit vad bra :)! Tack för tipset. Även om jag inte alltid måste läsa fantasy eller SF så har jag den senaste tiden undrat om jag har läst allt i den genren som är utgivet på svenska. Jag läser gärna på engelska också och då vet jag flera böcker jag vill läsa, men jag har märkt vilken positiv effekt de svenska böckerna kan ge mig i mitt eget skrivande och därför föredrar jag dem just nu. Jag ska genast kasta mig in på Annas blogg :). Kram

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.