Proppen lossnade

Jag är lite osäker på om jag egentligen hade en riktig skrivkramp. Scenen jag höll på att redigera kändes på gränsen till att bli tråkig och jag beslutade mig för att avsluta den och påbörja nästa. Och tänk så mycket lättare det gick. Den tråkiga scenen är väldigt kort och innehåller ett möte mellan vänner. Nu bör den inte vara för alldaglig för jag såg till att dialogerna har motsättningar och sedan fick karaktärerna helt enkelt gå. Jag tänker på det där att om jag tycker det är tråkigt så tycker läsaren det också. Sådant ska vi akta oss för.

Jag hade hoppats att jag skulle dra ner på antalet ord men efter 37 sidor är de det samma. Det löser sig antagligen när jag kommer fram till de kapitel som ska bort helt och hållet. Att skriva i tredje person känns mer och mer rätt. Ovant, visst, men rätt.

Jag har en påhittad ort där handlingen utspelar sig men sedan förflyttar sig handlingen till Stockholm. Hur tycker ni att det fungerar? Ska jag ändra den påhittade orten till en verklig? Jag har en i åtanke men vet inte hur jag ska göra. Kom gärna med åsikter.

 

7 thoughts on “Proppen lossnade

  1. Jag ser inga problem med det där med att ha en fiktiv stad i en i övrigt verklig värld. Författare har ju gjort så i evigheter. Alternativt baserat sin fiktiva stad på en verklig men bytt namnet.

  2. Tack för era åsikter! Jag blir så glad att ni inte ser något problem med att blanda verkliga och fiktiva orter, för då bespar jag mig endel redigering :-)).

  3. Om du tar verkliga orter måste du vara extremt petig med kartan. Däremot om du har en fiktiv och blandar med en verklig, så har du i den fiktiva orten fria händer och det har sina fördel för hur man behöver placera saker.

Kommentera

