Erbjuden trycka provexemplar av mitt manus!

Jag säger bara det. Skaffa bra kontakter!

Igår när min familj och svärföräldrar var över till grannen på midsommarfest så träffade jag min fd arbetskamrat där. Hon undrade hur det gick med skrivandet och jag svarade ärligt att det går jä… bra. Hennes man blev genast intresserad. Till saken hör att de har ett eget företag där de gör reklamblad och en tidning som heter Mäklarbladet som ges ut varje månad i våra trakter. Hennes man blev så engagerad att han på stående fot erbjöd sig att sätta texten och be ett tryckeri han känner väl att göra några provexemplar i form av en bok som jag kan skicka till förlag. Detta skulle bli billigare för mig än att själv skriva ut på A4-papper som inte skulle stanna vid 600 blad. Har jag flyt eller? Enda kravet var att han fick läsa manuset. He he. SJÄLVKLART!

Min arbetskamrat har liksom jag en mycket kreativ sida och målar tavlor (fast jag målar inte. Jag skapar med andra medel ). Jag frågade om hon ville illustrera en framsida men hon fick hjärtat i halsgropen så det får vi se hur det blir med det. Illustrerad framsida kanske inte är nödvändigt. Kanske bättre utan? Inte vet jag. Hoppas förlagen tar emot provexemplar på detta sätt bara. Jag kommer att ringa några förlag först så att det inte blir en refusering på grund av det.

Nu är jag än mer taggad att få färdigt mitt manus. Jag vet vad jag kommer att göra på min semester om en vecka :)). Men jag ska erkänna att nu kommer de där tvivlen som tydligen brukar komma när drömmen närmar sig klimax. Är manuset tillräckligt bra? Är det fjantigt? Dåligt? För dåligt språk – flyt?

Jag gör som jag brukar. Kavlar upp ärmarna, stoppar in hörlurarna i öronen, kniper ihop munnen, lutar mig över datorn och knattrar envist på :).

 

8 tankar på “Erbjuden trycka provexemplar av mitt manus!

  1. Vad kul! Men jag tycker att du ska kolla upp med förlagen först, för det verkar som en del förlag vill ha manuset i lösblad. Nu har jag ingen aning om vilka förlag du har tänkt skicka till, men bl a Piratförlaget, Bonniers och Norstedts skriver på sina hemsidor att manuset helst inte ska sitta i en pärm eller liknande. Lösblad är nog lättast att läsa och hantera.

  2. Shiiiit pomefritttt! :) Vad kul! Hade jag varit du, så hade jag låtit dem trycka upp några ändå, oavsett om du kan skicka det till förlag eller inte. Alltid kul att ha kvar sen.
    Det gäller att snacka vid rätt tillfälle! Ska bli spännande att följa dig här!
    Lycka till!

    • :))!!! Jag är verkligen lyrisk över den här möjligheten samtidigt som jag inte vågar ta ut något i förskott. Jag får fantasier om att förlagen backar pga ett provex av misstänksamhet. Men blir det frågan om egenutgivning har jag världens bästa kontakter :).

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.