Ett svårskrivet kapitel

Jag tror jag har slitit med ett kapitel i ungefär en månad nu. Äntligen är jag över puckeln! Efter att ha varit hemma i två dagar fick jag tiden att kämpa mig igenom det. Språket och dialogerna känns urusel men jag har ändå fått till andemeningen med det. Såå skönt! Flera veckor skrev jag inget alls och gick bara och klurade på det i huvudet. Bonusen är att jag under en promenad kom på den perfekta tvisten i sista boken (del tre). Där är jag långt ifrån klar men jag har ändå ett litet frö som kan få gro. Nu hoppas jag kunna hålla farten uppe och se några sidor redigerade innan helgen.

8 thoughts on “Ett svårskrivet kapitel

  1. Heja dig! Trägen vinner! Nu när det är nedskrivet kan du ju putsa på det i lugn och ro. För du vet ju vad de säger, det som är skrivet kan man alltid redigera. :)

    • Ibland behöver jag tänka lite längre tid än vanligt. Promenaderna jag tog var särskilt fruktsamma trots att jag lyssnade på poddradio. Kanske just därför eftersom det var skrivarpoddar :)

  2. Ja, trägen vinner. Hemskt när man inte kommer vidare och bara sliter, men härligt när det väl lossnar. Jag har börjat på första och sista delen på min nya bok och har mittenpartiet kvar….

    • Den här skrivpausen var jag väldigt avslappnad och tillåtande utan pekpinnar på mig själv men känslan när kapitlet äntligen fick ett tydligt ramverk var ändå underbar. :) Lycka till Pia med mittenpartiet! Heja heja till oss båda :)

    • Huvudkaraktären ville gör saker som stred emot hennes personlighet och detta har jag kämpat med när jag skrivit det. Försökt styra upp henne på rätt bana hur hon ska reagera och inte flippa ur. Jag kommer behöva putsa och lägga till men jag får nog ta det sedan så jag kommer någon vart med det här manuset. Idéerna trängs och behöver komma ut liksom :)

Kommentera

