Författarintervju: Charlotte Cederlund

Idag intervjuar jag debutanten Charlotte Cederlund som släppte sin bok Middagsmörker i januari det här året, bara sex månader efter att hon skrev förlagskontrakt med Opal. Middagsmörker skrev hon på under drygt tre års tid och precis som alla vi andra som skriver har hon slitits mellan hopp och förtvivlan att ro i hamn med att bli utgiven. Mitt eget intryck av Charlotte efter att ha följt hennes blogg är att hon är en oerhört målmedveten kvinna som vägrat ge upp. Hon har varit och är en förebild för mig i sin oförtrutna och ibland maniska drivkraft för att nå sitt mål.

Charlotte

  • Vilken bikaraktär i Middagsmörker tycker du mest om och varför?

Jag har alltid tyckt lite extra mycket om Áilis kompis Olivia. Hon är en tuff tjej som inte är rädd för att visa vad hon känner eller säga vad hon tycker. Eftersom jag gillar henne har hon fått låna lite attribut från mig; rött hår till exempel, och förkärleken till färgglada kläder. Fast Olivia är coolare än jag, hennes hår är vilt och hennes klädmatchning ibland snudd på galen!

  • Vad var största utmaningen med att skriva Middagsmörker?

Den största utmaningen har helt klart varit att jag valt att skriva om en kultur som jag inte visste något om när jag började och en miljö jag knappt har besökt. All min kunskap är inläst, jag har plöjt allt från ungdomsböcker till religionshistorisk kurslitteratur, och jag har hela tiden fått arbeta med att presentera kunskapen i texten utan att det blir för träigt och skolboksaktigt.

  • Du är själv skåning, hur fick du idén till att skriva om samer?

Haha, ja – det kan man ju fråga sig! Från början var det samiska bara en liten bihistoria i ett helt annat manus. När jag började läsa på om samisk kultur och mytologi insåg jag dock ganska så snabbt hur mycket spännande det fanns att hämta och vilket outforskat ämne det var inom den svenska litteraturen. Så jag läste på mer, kastade min gamla idé och började istället jobba på det som nu är Middagsmörker.

  • Hur ser du på att skriva en trilogi? Planerar du alla tre delarna i förväg eller låter du berättelsen komma av sig självt för varje bok?

Jag jobbar just nu på del två i trilogin och det är verkligen jättekul att få komma tillbaka till min värld och kasta in mina karaktärer i nya äventyr! Jag kände tidigt att jag ville skriva tre böcker och jag har hela tiden vetat vad grundtanken är med de två uppföljarna. Detaljerna till bok två kom dock först när Middagsmörker började bli färdig och min förhoppning är att det blir motsvarande med bok tre, att detaljerna sitter när bok två börjar bli klar.

  • Vilken eller vilka författare inspirerar dig och varför?

Det finns såklart massor av coola författare men om jag ska välja blir det nog faktiskt Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren som skrivit Engelsforstrilogin. Jag tycker att deras böcker är helt fantastiska och det är så häftigt hur deras författarskap har ökat intresset för fantasy i Sverige. Jag är övertygad om att Engelsforstrilogin banat vägen för Middagsmörker och andra svenska ungdomsfantasyböcker!

***

Om du vill veta mer om Charlotte Cederlund och vad hon skriver om kan du besöka hennes blogg. Här finns även en radiointervju där Charlotte berättar om hur Middagasmörker kom till.

En bild från Akademibokhandeln i Karlstad får också följa med.

10 thoughts on “Författarintervju: Charlotte Cederlund

  1. Spännande intervju! Tack till er båda. Roligt att boken kom ut så snabbt och fantastiskt att skriva om en kultur som man inte vet något om från början. Det inspirerar mig till att behålla Argentina i ett manus jag har och som just nu ligger i träda (har aldrig varit där).
    Måste också säga till Carola: Vilken otroligt fin presentation du inleder med.

    • Jag blir alldeles rosig om kinderna. Tack för de fina orden Eva! =)
      Klart du ska behålla Argentina! Jag skriver om platser i Aten som jag aldrig besökt. Med hjälp av en svensk Aten-bo som jag hittade via en blogg har hon hjälpt mig med vissa detaljer som jag inte kunnat få fram via internet eller Google-Earth.

      • Tack för pepp! Kul att du också skriver om en plats du inte har besökt. Jag har också gjort en del research om Argentina. Har mejlat med en person som varit där många gånger. Det sägs ju att man ska gräva där man står och visst det kan vara enklare, men man måste ju få gå utanför ramarna också. (Det är väl det skrivandet handlar om :-) )

      • Håller verkligen med dig! Alla i min bekantskapskrets tror ofta att jag skriver om datasnillen (jag arbetar med datasystem) men det är roligare med lite större utmaningar och jag tror att ett genuint intresse för ett ämne räcker gott :)

    • Vad kul att du gillade intervjun! Jag håller helt med Carola, klart du ska behålla Argentina! Mitt förlag såg till att en faktagranskare tittade igenom detaljer kring både det samiska och det norrländska i mitt manus. Det var en riktigt trygghet och förhoppningsvis är det något alla förlag gör!

      • Tack för pepp! Ja, vilken trygghet att ditt förlag såg till att ditt manus faktagranskades. Hoppas mitt framtid förlag gör det också :-)
        Önskar dig och boken allt gott!

Kommentera

