Recension – Skönheten

skonheten

För att läsa den här boken ska man ha väldigt starka magmuskler. Efter första kväll hade jag nästan träningsvärk på grund av att jag spänt magen av den skoningslösa spänningen.

Handling: Magnus vikarierar som präst och när hans anställning är slut tar han med sig Anne-Marie och hennes dotter till ön Skönheten över sommaren. De trivs bra och bestämmer sig för att stanna. Ett ödesdigert beslut. Ur en människas vansinne läcker snart helvetet ut, bokstavligen.

Till en början får man som läsare bekanta sig med flera olika karaktärer och man anar att det finns ett sammanhang mellan dem. Hela tiden försöker jag lista ut hur deras öden hänger ihop. Först mot slutet knyts trådarna ihop, omöjliga att förutse.

Handlingen i sig vill jag sammanfatta med ordet skoningslös. En ondska som är så ofattbar men så äkta att det mycket väl skulle kunna vara sant. Antagligen är det därför som den här berättelsen blir extra otäck. Det finns inget övernaturligt att bortförklara de onda gärningarna med. Det är så välskrivet att det du anar ska hända alltid slutar tio gånger värre. Jag förstår inte ens hur jag orkade mig igenom boken och hur jag kan tycka att den är bra. Men gamla ränder går aldrig ur. Skräck-genren har alltid kittlat mig. Jag vill känna mig berörd när jag läser och den här boken lovar jag lämnar ingen oberörd. Christian bjuder inte bara på allmän skräck typ en billig spöktågstur bara för att skrämmas utan det finns en psykologisk mening bakom varje karaktär och handling. En känsla för det logiska och att människans svagheter kan få oanade konsekvenser om de får tillräckligt med svängrum.

Ska jag gnälla över något så hade jag önskat en annan titel. Skönheten ger inte alls de vibbar som boken faktiskt bjuder på. (I det här fallet syftar Skönheten namnet på en ö där delar av handlingen utspelar sig.)

Det här är andra boken jag läser av Christian Johansson. 2014 kom han ut med Parasitus. Min recension av den kan du läsa här. Han har också tidigare gett ut Herr Lombardo (2012). Det är ingen tvekan om att jag kommer att läsa mer av Christian. En värdig konkurrent till en av mina stora favoriter; Mr King him self.

Tack Swedish Zombie för recensionsexemplaret!

6 tankar på “Recension – Skönheten

    • Hahaha! Ja, den här kan jag hålla med om kanske är lite väl magstark för dig Eva. Till och med jag fick läsa den i korta omgångar för att inte få ont i magen :D

  1. Pingback: Skönheten | B O K B E S A T T

  2. Pingback: Skräckvecka – Skönheten av Christian Johansson | Bokhuset

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.