Ser framåt

Julen har passerat och gav skön avkoppling. Själva julafton firades hos mina föräldrar. Även min syster med familj fanns på plats och magarna töjdes till bristningsgränsen på oss som vanligt av mammas goda mat. I mellandagarna har jag jobbat och hann med deadlinen inför att en ny avdelning startar upp i januari och ska kunna dokumentera i verksamhetssystemet. Maken och jag har också åkt runt till olika möbelaffärer och tittat på mattor och soffbord för att styla upp vardagsrummet nu när den nya soffan äntligen är på plats. Att välja matta är inte det lättaste. Vi var överens om att det skulle vara en ljus matta eftersom en altan begränsar ljusinsläppet och gör att rummet liknar mer en gillestuga. Fönstren bakom soffan förstärker den känslan så de kommer vi att byta ut så småningom till större. Mattan vid soffan upplevde vi som väldigt ljus i butiken men på plats blev den murrig. Intrycket stördes av att det då låg en grön ryamatta vid bokhyllorna. När den försvann och ersattes av en vit blev det en annan sak. Hela rummet lystes upp (så gott det går) och nu är det bara att vänta på att det nya soffbordet ska levereras.

Egentligen borde jag nu så här första dagen på det nya året sammanfatta mitt skrivår som har varit men det känns inte så inspirerande med tanke på de refuseringar jag fått under året. Ärligt talat vill jag hellre se framåt och det gör jag med ljus förhoppning. Jag har haft manuset hos lektör två gånger men nu lyssnar jag på magkänslan och med de förändringar jag ska göra kommer berättelsen få ett förhoppningsvis mycket bättre driv och begriplig lockande dramaturgi. Det är väl inte katastrofalt som det är nu men det skaver ändå inom mig. Närmast ska jag förändra en karaktärs personlighet och roll från moderlig och ödmjuk till misstänksam och en möjlig antagonist. Det här känns oerhört kul och inspirerande att få ta tag i.

Sedan skulle jag behöva tänka ut hur två karaktärer ska få mer plats i berättelsen utan att de begriper vad som egentligen försegår. Låter kryptiskt men jag behöver ha dem ovetande om vad huvudkaraktären går igenom för att behålla en del av spänningen och de problem som uppstår för huvudkaraktären. Detta kommer att ställa lite större krav på mig och innebär en något större omskrivning. Det får ta den tid det behöver och jag tänker inte stressa igenom manuset den här gången bara för sakens skull. Det är mitt nyårslöfte till mig själv att jag ska sluta stoppa huvudet i sanden när jag ser vad manuset behöver. Det har jag gjort allt för ofta och trott att jag kan komma undan. Refuseringarna har tvingat mig att vakna upp. Manuset är inte det jag vill att det ska vara. På ett naivt sätt har jag trott att jag kan komma undan, trott att förlagen sett potentialen och att de velat hjälpa mig finslipa det. Bah! Jag har sökt efter någon form av bekräftelse men den här branschen har inte det utrymmet att lyfta de som står på de lägre trappstegen. Vill jag nå målet måste jag arbeta hårdare och vara ärlig med mig själv.

Så för att vara ärlig med er så har jag en stark tro på att det här skrivåret kommer att vara tufft men troligtvis det roligaste skrivåret någonsin eftersom jag kommer att lita helt och hållet på mig själv. Att skriva romaner är inte samma sak som att gå i en simskola för sexåringar, det är snarare som att delta i Hungerspelen. Nästan i alla fall. Vilket fall som helst – jag är sjukt peppad om det inte är någon som har uppfattat det.

Tell this story

GOTT NYTT ÅR!

23 thoughts on “Ser framåt

  1. Haha, vilken härlig liknelse med romanskrivande och hungerspelen! :) Nu har jag varken sett eller läst den men tror jag vet ungefär vad det går ut på :)
    Jag tror du tänker helt rätt, man måste på något vis vara sin hårdaste kritiker själv och sin strängaste redaktör och sin mest peppande testläsare, allt i samma person, fast i olika faser. Ingen lätt uppgift. Jag hoppas du får ett framgångsrikt skrivår! :)

    • I Hungerspelen utsätts deltagarna för svåra uppgifter med livet som insats fast så allvarligt är ju inte skrivande förstås, hehe. Det jag menar är att det i skrivandet inte finns några genvägar och att det inte räcker med lektörer och testläsare (de är givetvis ovärderliga och nödvändiga) men som James Scott Bell säger så måste berättelsen vara ditt allt; ”Some of you, some of your blood, your guts, your passion, your emotion and anger, what ever it is. Have it on your page, and have that through out the book.” De där orden kan aldrig upprepas för mycket och jag tänker anamma dem det här året. På. Varenda. Sida! :) Och tack snälla för lyckönskningen! <3 Önskar dig detsamma fina du! :)

    • Tack! Jag (och maken) är mycket nöjda med förändringen. Äntligen känns det som ett presentabelt hem som vi slipper skämmas över. Önskar dig också ännu ett nytt framgångsrikt skrivår! :)

  2. Klart du ska se framåt! Tycker det låter jättehärligt att du vet hur du ska arbeta vidare med manuset och att du känner dig peppad. Det är ju trots allt det viktigaste! Jag önskar dig ett riktigt lustfyllt skrivarår! :)

    • Tack Charlotte! Det här året hoppas jag verkligen blir ett härligt, lustfyllt skrivår där jag vågar ta mig tiden att mejsla fram storyn så som den borde vara. :) Gott Nytt År till dig och bebis och allt! :)

  3. Jättefint vardagsrum!
    Härligt att du ser framåt och vet vad du ska göra med manuset. Det kommer bli bra, jag hejar på dig! Kram och Gott nytt år.

  4. Vad roligt att pyssla hemma, ser jättefint ut! :-)
    Vad roligt att du är peppad inför det nya året, det är jag också! Tror att det kommer bli ett bra skrivår. Även jag har ju fått ett bryskt uppvaknande kring den tuffa bokbranschen, men känner att det här är året för revansch :-) Håller tummarna för oss båda, gott nytt år!

    • Fördelen med att ”få” nya möbler är att det är roligare att städa :)
      Härligt att du också känner för en revansch det här året :) High five på det Anna! Gott nytt år!

  5. Jag älskar att inreda så jättekul att få se och höra om era mattbryderier ;)
    Och det där med feedback är ju jättesvårt eftersom olika saker kan fokuseras av olika personer (hur professionella de än må vara) och anses förändringsnödvändiga. Håller tummarna för dig att detta är ditt år :)

    • Jag har lärt mig att inreda med mattor är betydligt svårare än man tror. Det finns en massa om och men att ta hänsyn till.
      Manuset har växt och utvecklats enormt av den feedback jag har fått. Ingen har dock påpekat de saker som jag alltid känt har skavt och då har jag låtit det vara. Tänkt att; ja då är det väl bra. Det här året ska jag skriva om alla de scener som gör att tråden inte riktigt är så följsam och vibrerande som den borde. Det kommer att vara tålamodsprövande och jag har redan tänkt tanken att hoppa över något men genast satt upp pekfingret åt mig själv. Det är frestelsen att bli klar snabbt som lägger sig som ett ok över mig. Genvägar är oftast senvägar sägs det. Tack för tumhållningen, jag kan behöva det! ;)

  6. Framåt ska det blickas! Ja. Glöm refuseringarna. Som du säger mycket viktigare att lita på den egna känslan och låta skrivandet vara roligt. Det är alltid tufft att skriva, att våga släppa lös och ta ut svängarna är inte lätt. Jag hoppas att du får ett suveränt skrivår! Gott nytt år! Plus då att, snyggt i vardagsrummet!

    • Reduceringarna är glömda (för jag förstår dem) och nog ska här skrivas. Nu är det nog med strutsbeteende. Tack för lyckönskningar och Gott nytt år till dig också Mia!

Kommentera

