Bearbetar första delen (igen)

… efter att inte ha tittat på det på minst fyra månader. Det är en otroligt skön känsla när jag inser vilken bra story jag har. Ett tag fick jag för mig att jag skulle behöva ta fram stora macheten och aggera byggfirma men det är bara små justeringar som behövs för att få det där flytet i texten. Helst kortar jag in så långt det går. Ingen maschete med andra ord utan mer täljknivs-känsla. Nästan 140K är lite väl mycket men jag har rensat bort 800 ord på de 52 sidorna jag har gått igenom hittills.

Vid ett tillfälle när jag redigerade idag kom jag på mig själv att stirra ut i tomma luften och ha en ny bra scen till andra delen. GP2. En lösning på att hålla undan en viss karaktär som inte får vara i närheten när dramakurvan tar ett skutt uppåt. Jag trodde att jag skulle (mot min vilja) släppa tankarna på GP2 när jag gav mig i kast med GP1 men det visade sig vara ett lyckat drag. Jag nosar även på ett annat problem som närmar sig en lösning i bakhuvudet medan jag redigerar. Eller möjligen lösningen på flera problem.

 

10 tankar på “Bearbetar första delen (igen)

    • Det verkar nästan vara en fördel att fokusera på annat för att det ska lossna i den andra änden. Bara man slappnar av kommer lösningen när man minst anar.

    • Känner man ingen längtan efter texten har den ingenting att ge. Så det är en himla tur att det inte var en katastrof – men de trodde jag egentligen inte heller :)

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.