Recension – Havet under oss

Havet Under Oss

Jonas Larssons debutbok(?) Havet under oss, är en tvistad berättelse om pirater som seglar på det stora havet under våra fötter. Han har skapat en annorlunda värld där barnläkaren Gustaf råkar hamna efter ett fall ner i ett hisschakt. Utan möjlighet att ta sig upp igen är han strandad på en liten ö och enda vägen därifrån är till slut att simma. Utmattad och nära att drunkna fiskas han i sista stund upp av besättningen på piratskeppet Himlen. En mängd färgstarka karaktärer blir hans vänner – och ovänner. Eftersom Gustaf inte vågar berätta var han kommer ifrån, med risk för att bli stämplad som galen då hans värld är okänd och så totalt annorlunda med solljus och gröna träd, så låtsas han ha tappat minnet.

Den värld Jonas har skapat är en härlig brytning från det traditionellt kända. Ett mörkt skymningsland där havet lyser likt mareld, delfiner fungerar som brevduvor (fast i vatten) och ett guvarnemang styrt av den fruktade och mytomspunne Guvernörskapten Hand som ständigt är skeppet Himlen i hasorna. Fylld av spänning, ond bråd död, intressanta karaktärer och väsen är det med belåtenhet jag slår igen boken efter att ha högläst den för min 9-åriga dotter. Men nästa bok hoppas jag är bättre korrekturläst. Det blev lite för mycket stopp av stavfel och annat som störde högläsningen.

5 tankar på “Recension – Havet under oss

• Omslaget är fantastiskt. Illustratören Fanny Niklasson wihlborg har verkligen lyckats få fram så att det ser ut som om vattnet lyser.
      Boken riktar sig nog till de från 12 år och uppåt. Det fanns inslag som kanske inte var så lämpade för barn som innehöll sexanspelningar. Språket är nyanserat och djupt så jag ser det mer som en ungdomsbok än barnbok. Och visst är vi ungdomar Katarina?! :-).

1. Är det en egenutgiven eller förlagsutgiven bok? Jag tror aldrig att jag läst en bok som är helt befriad från korrfel, men egenutgivare har ju sällan samma resurser som förlag att lägga på redigering, korr, etc.

• Den är utgiven av Undrentide. Nej, böcker helt befriade från korrfel finns som sagt inte, men en genomgång till hade inte skadat :-). Boken är trots allt mycket läsvärd.

2. Pingback: Recension av Havet under oss | Undrentide