Perfektionisten andas ut

Mitt råd — Ta skrivråd med en liten nypa salt. Även mitt råd. Efter att jag läste några kapitel ur James Scott Bells skrivhandbok Conflict and Suspense fick jag nästan panik över saker jag missat. Trodde jag. Jag fick för mig att manuset innehöll en massa brister men efter viss granskning så var slukhålen redan igenskyfflade. Och efter att ha börjat läsa Vindens namn (del ett) av Patrick Rothfuss så använde han samma berättartekniska lösningar som jag — och han ligger på New York Times bästsäljarlista. Kan han kan jag! Fasen vad jag ska krångla till det ibland. Det finns inget svart eller vitt i det här med hur man bygger upp en story. JSB har skrivit jäkligt bra skrivhandböcker men jag får nog lära mig att vara mer kritisk mot honom än mot mig själv. Gurus är inte hälsosamt. Bara lite…

För övrigt har jag flera spännande noveller att läsa. Recensioner på dem kommer allteftersom. Håll utkik, för den här bloggen tar inte semester.

6 thoughts on “Perfektionisten andas ut

    • Jag ska göra det. Intressant att höra din mening kring något jag fortfarande grubblar över. Men det blir senare idag. Har packat ner datorn. På väg till mina föräldrar ett par dagar.

  1. Sant så sant… Man läser en grej och så tänker man ”det är ju så man ska göra, jag måste radera ALLT” och så läser man något annat och så tänker man ”mitt manus kanske inte är så tokigt ändå…” Så svårt! Är precis som Katarina lite nyfiken på exakt vad det var han skrev som fick dig att tvivla men kanske lite svårt att förstå om man inte är insatt i ditt manus?
    /Heléne

    • Det var flera saker i JSBs bok men knappt något jag kommer ihåg. Jag kan läsa en mening och sedan går tankarna med blixtens hastighet och leder vidare till nästa och nästa och nästa tanke. Men något jag hakade upp mig på var något om att upprätthålla spänningen och kraktärens mål ”trough out the book”. Det var väl inte riktigt vad jag tyckte att jag hade gjort. Men det har jag numera. Och sedan ska man inte följa skrivråden slaviskt. Boken Conflict and Suspense inriktar sig enbart på just det och berör inte de lugnare partierna som JSB tar upp i andra böcker han skrivit. Lätt att bli blind och stereotyp om man inte lyfter blicken och ser helheten.

  2. Ja, du har verkligen rätt. Det är underbart med skrivråd och man lär sig jättemycket av dem, men det viktigaste är nog ändå att ha sin magkänsla för den egna texten. Och det är ju förstås inte så lätt. Men bra att du hittade någon som gör som du, det hjälper verkligen att se andra göra saker på liknande sätt. Då förstår man mer på riktigt att det går att göra lite hur som helst egentligen, bara man gör det tillräckligt bra :)

    /Linda

    • Att läsa bra litteratur fungerar i princip bättre för mitt skrivande än att läsa skrivhandböcker. Tips och regler är alltid tips och regler. Det som verkligen funkar och hamnar på topplistor är det som är intressant att studera. Hur gör de? De aha-upplevelserna är mer värda än skrvhandböckerna. Men nu pratar jag bara för mig själv!

Kommentera

