Fortsättning på Sister of the world blogger award

Jag hade turen och glädjen att inte bara nomineras av Eva-Lisa utan också Mia och Nathalie. Tack till er båda! Självklart svarar jag på de frågor de har knåpat ihop bara för att det är så otroligt roligt att svara på frågor och berätta om sig själv. Först ut är Mias frågor.

  1. Senaste bok du läst? Ljus som varit dolt av Hanna Höglund och novellen Hon vandrar om natten av Lupina Ojala. Snart också den fristående uppföljaren En hemlighet i öknen dold av Ojala.
  2. Nästa bok du ska läsa? Jag har precis börjat på Demonologi för nybörjare av Caroline L Jensen.
  3. Favoritgenre? Helt klart fantasy. Gärna episk. Men jag läser gärna annat emellanåt som chic lit, skräck, science-fiction och romantik a la Nora Roberts. Skräck får jag läsa i begränsad mängd eftersom jag har så livlig fantasi för att behålla nerverna i någorlunda schack. Trots det är jag inte det minsta mörkrädd.
  4. Vad ska du pyssla med i kväll? Laga pizza med barnen, äta popcorn och skriva på manuset medan de ser en film. En brasa och massor med stearinljus ska jag tända också.
  5. Vilka böcker finns på julklappsönskelistan? Jag vill helst inte ha fler böcker i fysisk form men jag brukar önska mig presentkort på bokhandeln. Då kan jag köpa det jag för stunden vill ha. Alla böcker finns ju tyvärr inte i e-format även om de blir fler och fler.
  6. Plats du helst läser på? I soffan, läsfåtöljen eller sängen.
  7. Läser du var som helst och har du läst på nån märklig plats? Eftersom jag mestadels läser e-format har jag alltid med mig något att läsa. På lunchen kan jag läsa tillbakalutad i min kontorsstol med fötterna på skrivbordet. Det kan också bli i väntrum, på bussen och lite var stans när man har lite dötid. Om det är någon märklig plats vet jag inte.
  8. Vilken bok skulle du ge i present åt någon annan? Det beror på vem som ska få en bok men om jag ska ge mina föräldrar en bok så ska det bli ”Inga gudar jämte mig” av Caroline Eriksson eftersom den handlar om en präst i min hemsocken som mördade församlingsbor med arsenik under senare delen av 1800-talet. Detta är en sann berättelse i grund och botten och klockaren som arbetade i kyrkan under den tiden sägs vara en anfader till mig.
  9. Vad använder du som bokmärke? Vad som helst. Kvitto, vykort, reklamblad eller något annat som råkar ligga i närheten. Faktiskt så köpte jag mig ett riktigt fint bokmärke av konstnären Rosina Wachtmeister. Så här ser det ut. Det använder jag numera till de få fysiska böcker jag läser. Rosina_Wachtmeister_Bokmarke_Momenti_di_felicita
  10. Hur sorterar du i bokhyllan? I färg och storlek. Stora faktaböcker för sig, kokböcker för sig, romaner för sig. Alla i färgordning. Helst vill jag ha fler bokhyllor men måste kompromissa med maken som helst vill slänga ut dem. Vet inte var han tänkt göra av böckerna för han läser själv.

Och så har turen kommit till Nathalies frågor:

1. Vilken är din favoritgenre att läsa? Fantasy som sagt men jag gillar att växla med annat. Deckare håller jag mig undan i möjligaste mån om det inte är någon kompis som har skrivit den förstås. 2. Äter/dricker du något speciellt när du läser/skriver? Honungste. Rödvin och kaffe förstör kreativiteten. Den första med drogliknande trötthet och den senare med hypernervösa nerver och hjärtklappning. 3. Vilken bok önskar du att du själv hade skrivit? Som jag nämnde vid ett annat tillfälle – Sagan om ringen-trilogin. Men det vore inte helt fel med Twilight heller. Vem skulle inte vilja vara världens mest lästa författare? 4. Läser du alltid ut böcker, även om du inte gillar dem? Oftast men inte alltid. När jag ger upp är det för att karaktären är ointressant och handlingen eller språket för lamt. Jag är kräsen men tålmodig. 5. Läser du boken först och ser filmen sedan, eller tvärtom? Försöker läsa boken först. Beautiful creatures såg jag filmen först och läste boken sedan. Ingen hit kan jag säga. Jag visste hela tiden vad som skulle hända och i boken drar det ut mer på händelserna än i filmen så spänningen var helt borta även om handlingen i sig var bra. 6. Vad får dig att fastna i en bok? Intressanta karaktärer. Levande språk och gestaltning. Jag blir nyfiken och vill veta hur det ska gå. 7. Vilken typ av böcker gillar du just nu? Oavsett genre så gillar jag snabba händelseutvecklingar och överraskningsmoment. Jag faller också för starka kvinnliga karaktärer med antihero-tuch. Slutet får gärna innehålla en oväntad tvist men det är inget krav. 8. Vilken är din favoritförfattare? Just nu är det helt klart Patrick Rothfuss bara för hans fantastiska språk och målande scener som hela tiden suger tag i dig med en betvingande nyfikenhet. Och fantastikinslagen förstås. Jag inser att jag är en obotlig fantasy-fantast. Cassandra Clare (The Mortal instruments) gillar jag också skarpt för att hon får till så bra relationsdrama och action. Precis så som jag själv eftersträvar i mina egna berättelser med en tusch av Rothfuss språk. Hmm… Inga låga krav jag har på mig själv. 9. Hur går du till väga när du väljer att köpa böcker? Jag gillar ju att strosa omkring i bokhandeln för att jag får en helt annan överblick av vad som finns men det mesta klickar jag hem i e-format och kan läsa på momangen. 10. E-bok, pocket, häftat eller annat? Som sagt – e-format.

4 tankar på “Fortsättning på Sister of the world blogger award

    • Bokhandeln inne i stan säljer dem och en massa andra prylar av Rosina. Jag har en vas med hennes katter som vi fick i bröllopspresent. Sedan dess är jag lite svag för hennes konst. :-)

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.