Recension – Mannerskiölds Herrgård (novell)

Mannerskiölds-herrgård-omslag-1000x1468

Bild lånad från bloggen Munins skärvor.

En guide med förkärlek för dyra accessoarer a la Prada och en Desert Eagle .44 Magnum i sin handväska visar spökentusiaster till en hemsökt Herrgård. Kravet är att de som vill göra ett besök låter guiden få skjuts i deras bil. Om de inte upplever några paranormala fenomen utlovas pengarna tillbaka. Men ingen blir besviken på den punkten. Upplevelsen blir något de aldrig kunnat föreställa sig i sin vildaste fantasi. Exakt fyra minuter och trettiotre sekunder efter att dörren stängts om dem hörs skriken.

Men så är det kvinnan som har andra planer. Som guiden inte riktigt räknade med. Hon med en egen pistol och dynamit i väskan. När guiden under pistolhot själv tvingas in i herrgården börjar den riktiga oron i min mage att stegras. Slemkrypande, vedervärdiga otäckheter avslöjas.

Ibland gick handlingen lite för fort framåt men så är det med noveller, de är korta och intensiva. Samtidigt som jag ibland inte kunde vänta tills jag fick svar på hur det skulle gå. En twist-späckad novell med ett högst oväntat slut. Medvetet valde jag att läsa den när det var ljust för jag hade inte velat somna med bilder av tentakler som slingrar sig upp under sängen och vill gripa tag om mina fötter. Om jag nu hade somnat överhuvudtaget.

4 tankar på “Recension – Mannerskiölds Herrgård (novell)

    • Den finns hos de flesta nätbokhandlarna. Och jag tycker novellen blir bättre och bättre ju mer den får sjunka in. Smaken är olika men för mig var den läsvärd i allra högsta grad.

  1. Pingback: Samlade recensioner sommaren 2014 » Munins skärvor

  2. Pingback: Mannerskiölds herrgård | Fantastikportalen

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.