Färdigtapetserat

I början av veckan ägnade vi två dagar åt att tapetsera 7-åringens rum. Det blev riktigt bra med harmoniska gröna färger som verkar lugnande för sinnet. När man börjar ettan kan man ju inte ha Mamma Mu på väggen. Hon har aldrig trivts att sitta på sitt rum men nu har hon stängt in sig då och då och sagt att hon inte vill bli störd. Jag vet inte vad hon gör men hon verkar trivas och det är huvudsaken. Trots detta tidskrävande arbete med tapetseringen har jag ändå ägnat mig åt manuset på kvällarna. Jag vill verkligen bli klar och nu återstår de två slutkapitlen innan jag ger mig i kast med testläsarens feedback på de första sexton kapitlen. Två kapitel låter lite men de är på ungefär arton sidor vardera och jag går igenom ett kapitel om och om igen tills det sitter som en smäck.

Något som har påverkat redigeringen och språket positivt i mitt manus är Vindens namn (del 1) av Patrick Rothfuss. Jag gillar hans språk som flyter lätt och ledigt. Karaktärernas distinkta personliga egenskaper. Gestaltningen. Allt. Som tur är finns det en fortsättning men först ska jag läsa Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt.

2 thoughts on “Färdigtapetserat

    • Idolbilder är verkligen färskvara. Möjligen som fondvägg som man bara kan smäcka på något annat en helg efter något år. Men det bästa är om man slipper tapetsera på minst tre år. Det tar på krafterna och helst vill man ägna semestern åt något annat.

Kommentera

