Även en glassmeny kan ge uppslag

Det är ganska märkligt var man kan hitta svar på det man letar efter till sitt manus. I manus två har jag länge letat efter en plats (helst i Mellansverige) som verkligen existerar och är mystisk. På riktigt. Typ en domarring eller en gammal avrättningsplats. Jag har för många år sedan besök en avrättningsplats som var sagolikt vacker men något förtog det sköna och en obehagskänsla kröp sig på. Inte för vad som hänt där för hundra år sedan (även om det i sig är ruskigt) men det var något annat, något mörkt och kallt som grep om själen och jag ville bara därifrån. En sådan plats ville jag ha till min scen. Och idag när vi beställde glass från en meny hittade jag en anekdot under glassen Spåkulan. Den handlade om en mystisk plats i Värmland. Skråckarberget och vid en plats intill Spåbäcken nordöst om Västtomtmyren. Visste låter bara namnet på platsen mystiskt. Skråckfullt liksom. Där ska traktens trollnupna ha samlats sista helgen i maj varje år och skådat in i framtiden. Men kanske jag ska välja avrättningsplatsen ändå? För det är ett liv som ska offras…

Jo, glassen var god om det är någon som undrar. Jordgubbsdröm utan anekdoter om mystiska platser.

2 thoughts on “Även en glassmeny kan ge uppslag

    • Nej, så mycket mystik är det inte. Men lite magi och en hel del mytologi är inblandat. Mytologi kan ju i sig innehålla en del mystik men grundtemat i min berättelse skulle jag nog inte våga kalla mystisk. Mer åt det klassiska hållet med det onda mot det goda =).

Kommentera

