En berättelse med elektricitet

Alldeles nyss klickade jag hem e-boken Story Genius av Lisa Cron från Amazon. Den behandlar det jag funderat på väldigt många gånger – vad som egentligen gör en bok bra. Alltså bortsett från ett vackert språk och en dramatisk handling. Enligt Lisa är svaret protagonistens inre resa, vad hon kämpar med och utvecklas av. Vad som betyder något för karaktären, vilka beslut hon måste ta för att övervinna sina rädslor och ändå vara sann mot sig själv. I början av min skrivkarriär gjorde jag samma misstag som tusentals andra. Jag skrev om vardagliga ting, måltider, promenader, bla-bla-prat och måltider igen blandat med det där andra som hände.

Det var min lektör som satte fingret på vilka scener det var som drev handlingen framåt och vilka som inte gjorde det. Det här applicerade jag omedelbart i mitt fortsatta skrivande att skriva scener som drev handlingen framåt. När det blir tråkigt att skriva är det en indikator på att jag skriver en meningslös scen som inte hade någon betydelse för berättelsen. Sedan utvecklade jag den här känslan omedvetet som Lisa nämner kort i en artikel på bloggen Writers in the storm. Det här med orsak och verkan. För varje kapitel så försöker jag se till att den inleds med en stämning hos karaktären men att den ska vara någon helt annan när kapitlet är slut. Har den inte förändrats har jag misslyckats med att driva handlingen framåt.

Det handlar inte om att bara utsätta karaktären för en massa saker för att driva handlingen framåt, hon måste också reagera på dem för att det ska bli en elektricitet i texten. Det kan vara hur många actionscener som helst men får jag som läsare inte fram varför de händer och vad som händer inom karaktären är det dödfött. Men ska jag vara ärligt så är mitt första utkast på en ny text långt ifrån perfekt enligt den här regeln. Och så får det vara. Det jag ändå försöker ha med mig genom hela skrivprocessen är  protagonistens utveckling. Vad vill jag att hon ska genomgå för utvecklingsprocess? Det är en fråga vars svar jag vill ha med mig som en ledstjärna ända fram till det att jag sätter punkt för berättelsen. Faktiskt så är det bara ett år sedan som jag kom på detta när jag gjorde sista redigeringen på manus 1. Innan dess var jag mest fokuserad på vad som skulle hända utanför karaktären. Nu med Lisas bok Story genius ser jag fram emot att fördjupa mig i det här ännu mer. Det som är extra kul är att hon också tar upp tips som inte är plot-relaterade, alltså tips för oss pantsers som skriver utan synopsis.

 

 

12 thoughts on “En berättelse med elektricitet

  1. Karaktärens inre resa är ju egentligen djupet med en historia och spelar lika stor roll i slutet som den yttre resan. Den inre resan är den som oftast stannar kvar i minnet efter man läst ut en bok, eller sett en film.
    Just det där med att skriva scener som driver handlingen framåt kan lika gärna handla om den inre resan. Allt måste inte vara förankrat i en framåtrörelse. Just saying :)
    Får ta och kolla in den artikeln :)

    • Lisa menar på att många manus refuseras pga att berättelsen saknar karaktärens inre resa. Något jag tror kan stämma i många fall. Att läsa en story utan en karaktärs utveckling känns platt och ointressant. Kolla gärna in artikeln. Writers in the storm är för övrigt en bra och lärorik skrivblogg som jag rekommenderar starkt :)

  2. Vilken intressant bok :) Instämmer om den inre resan, och vikten av den. Men också som du säger att när man skriver första utkastet kanske det är lättare att fokusera på de yttre skeendena, och att karaktären förändras över hela berättelsen, inte i detalj, scen för scen. Det finns ju chanser att se över det sedan. :) tror jag ska kika på den där boken, om jag hittar den någonstans :) Tack för bloggtipset med :) och lycka till med trilogin :)

    • Jag tyckte också den verkade intressant efter att ha läst artikel. Särkilt som den behandlar skrivtips för pantsers som jag :) Eftersom synopsis inte tycks fungera för mig så är det kul att hitta en skrivhandbok som också tar upp punkter att tänka på när man är i ett skrivflöde. Vet inte om den är bra rakt igenom men via Amazon kostade den som e-bok endast ca 120 kr. Ingen större förlust om den visar sig vara ett luftslott :)

  3. Intressant! Läser just nu om samma sak i Robert McKees Story, han hävdar att det inte finns något som heter kataktärsdriven då storyn är karaktären och karaktären är storyn. Alltid. Händelser påverkar karaktären och utvecklar den som i sin tur genom sina val skapar nya händelser. Tycker det här är jätteintressant att läsa om och ska kolla in boken du nämner :-)

    • Vad lustigt att du också snubblat över det här med karaktärsutveckling :) Intressant tanke han har McKee. Lisa Cron nämner faktiskt några exempel som hon anser inte är karaktärsdriven. Den jag kom ihåg var filmen Die hard vilket jag inte riktigt kan hålla med henne om. Nu var det superlängesedan jag såg den men jag har några minnesfragment av att Bruce Willis som spelar huvudrollen har en fru som vill skiljas och att han blir mer mån om att bli en bättre människa för hennes skull efter alla actionscener. Cron såg nog bara en massa pang-pang och att hjälten gick därifrån i slutet helt oberörd :) Men det här är onekligen ett intressant ämne och något viktigt att beakta i romanskrivandet. Hur mycket har du läst i McKees bok? Verkar den bra?

      • Jag har nog kommit knappt en tredejedel. Jag tycker att den är bra! Språket ligger på en bra nivå och eftersom den främst riktar sig till filmmanusförfattare, men även romanförfattare, så tar den upp massor med exempel från filmvärlden för att ge exempel på det han menar. Det här var precis vad jag behövde nu för att gå till botten med själva strukturen och storyn, så jag känner mig väldigt nöjd :-)

    • Precis så. Det behöver inte alltid vara en känsla utan den kan också vara en upptäckt/avslöjande av/om något. Förändringen ska också ha något med berättelsens premiss att göra så att den inte stannar i status quo. Låter som du redan knäckt den koden :)

  4. Hej, ber om ursäkt, men jag råkade radera din kommentar på mitt inlägg om handböcker när min telefon hängde sig! Tänkte bara svara här att ja, den kan jag verkligen rekommendera (handboken alltså)! :)

    (om du vill kan du radera denna kommentar då den inte är relevant för inlägget, ville bara berätta att det gick lite snett :))

Kommentera

