Mersmak av skrivkurs

I måndags var jag på kursen i kreativt skrivande som jag nämnde i föregående inlägg. Mycket inspirerande och gav mersmak att vilja gå fler skrivkurser. Fördelen med den här var att den arrangerades i min hemtrakt. Om jag betalar dyra tågbiljetter och hotellkostnader kan jag gå väldigt många skrivkurser om jag vill men varken pengarna eller tiden finns för det.

Inledningsvis presenterade vi oss kort och jag var den enda av tretton deltagare som skrev på ett manus. Någon skrev gärna texter tillsammans med andra men övriga hade ”bara” viljan att komma igång. Med ”bara” menar jag inget nedvärderande utan i den bemärkelse att det bara var i stadiet att vilja men inte kommit vidare då de inte visste hur de ska komma igång.

Vi fick olika teman att skriva om. Första övningen skulle vi fortsätta på en påbörjad mening. ”När jag gick hem från jobbet…” Andra övningen var att skriva i fem minuter som skulle innehålla orden; paraply, cigarettfimp och smultrondoft. I den övningen fick jag fram en riktigt spännande inledning på en historia. Den tredje övningen fick vi varsina motiv på ett vykort. Här fick jag nog fram den mest utvecklingspotentiella texten som skulle kunna bli en novell. Vet bara inte hur den ska sluta.

Avslutningsvis skulle vi skriva om; Vem är en värmlänning? Ganska oinspirerande tema enligt min mening eftersom jag fastnade i fållan att skriva en reflekterande text och inte en fiktiv text om andra karaktärer. Hade jag tänjt på ramarna hade jag säkert kunnat göra det men det var inget som föll mig in då. Oavsett så kom jag ändå igång och fick ihop en hel del.

Det här gav verkligen mersmak och jag är så glad över den skrivgrupp jag har dragit ihop som fyller behovet av samvaro med andra skrivande människor. Om en dryg vecka har vi nästa träff men det roliga är att vi har kontakt även mellan skrivträffarna via mail. Det här är det bästa initiativ jag tagit på länge.

12 thoughts on “Mersmak av skrivkurs

  1. Det där blir nog en intressant kurs :)
    Att hålla kontakt även när man inte träffas är jättebra, då hinner man ju bolla idéer eller andra skrivrelaterade grejer mellan träffarna :)

    • Kursen var superkul! Sedan att ha skrivvänner på nära håll är ett steg i rätt riktning för mig nu när jag känt att det inte hänt så mycket på skrivfronten. Peppande och energigivande :)

    • Jag önskar att det fanns mer skrivkurser än det skrala utbud som finns här. Svältfödd som jag är kastar jag mig över det som inte kostar skjortan. Det är en av anledningarna till att jag tog initiativet att dra ihop min lilla skrivgrupp. Vi är bara tre men som inledning känns det bra och lättare att få ihop tider som passar oss alla.

      • Ett toppeninitiativ! Och det är inte storleken på gruppen som spelar roll utan att det faktiskt blir av, sedan när ni satt formen blir det lättare att bjuda in andra.
        Någon gång, när orken och tiden finns i mitt liv, vill jag göra samma sak. Till dess är jag mycket glad och tacksam för min enda IRL-skrivvän och för er som finns på nätet, guld värda är ni.

      • En IRL-skrivvän är värt massor! Och skulle man inte ha det så är som du säger alla skrivbloggande själar en skattkälla att ösa hjälp och inspiration ur.

  2. Skrivkurser är oftast roliga och inspirerande. Jag har gått alla möjliga varianter och lärt mig mer eller mindre skrivnyttiga saker varje gång. Och skrivgruppen låter ju toppen. En sån vill jag också ha. 😊

    • Jag tror att hur basic skrivkursen än är så ger det alltid något. Är det inte något skrivtekniskt så är det något om sig själv man upptäcker. På den här kursen återupptäckte jag hur lätt jag får ur mig berättelser. Precis så som det var på skoltiden för en evighet sedan :)
      Länge önskade jag ha skrivvänner på nära håll. Till slut insåg jag att inget hände om jag inte gjorde något själv. Och man behöver inte vara många för att det ska bli något. Det räcker med två. Ett bollplank är bättre än inget :) Du har säkert någon på din ort också som du kan fråga. Problemet är förstås att veta vem som skriver.

      • Jo. Någon har jag allt. Men vet inte om vi funkar ihop. Får kasta mig ut i ett utfoskande när utbildningen är klar och se om det funkar. Och oavsett nivå på kurser tycker jag det funnits något att hämta. Om inte annat skrivglädje.

      • Det är viktigt att man funkar ihop! Det ska kännas lustfyllt och vara ett givande och tagande. Håller tummarna att du hittar någon skrivande själ som du kan klicka med :)

  3. Ja vad härligt! Jag som är skrivkursgalen sen många år tillbaka, både som deltagare och ledare, tycker att det är så fantastiskt att få träffas så där och skriva ihop och ja alltså ha en publik! Och nån som ger en nåt som man plötsligt ska skriva om. Så kul!

    • Efter den här kursen kan jag lätt förstå att man blir skrivkursgalen. Alla skrivmoment kan man göra hemma på egen kammare men det blir inte alls samma känsla. Att få skriva och dela med andra är liksom grejen. Det jag upptäckte om mig själv, eller snarare återupptäckte, var att jag har så lätt att skriva om precis vad som helst. Det tråkiga är att det är alldeles för lite skrivaktiviteter i mina trakter. Det är därför jag uppskattar min skrivgrupp extra, extra mycket.

Kommentera

