Projekt husbygge tar fart

I snart två år har vi planerat att bygga ut vårt hus. Äntligen börjar det hända saker. Först anlitade vi en arkitekt för att få hjälp med hur vi skulle planera ytorna. Efter några justeringar blev vi nöjda och skickade in bygglovsansökan förra året som godkändes lagom till sommaren. Offerter till byggföretag skickades ut och jag blev förvånad hur svårt det var att få den där offerten efter att de väl besökt oss. Nu har vi i alla fall bestämt med en byggare som vi skriver kontrakt med under veckan.

Anledningen till att vi bygger ut är att vi har ett alldeles för litet kök. Min dröm är ett stort öppet kök med en sällskapsdel (soffhörna och tv) som nu kommer bli verklighet. Vi har varit och besök flera köksbutiker och bestämde oss slutligen för Electrolux Home Sentens-kök. Samma leverantör som för vårt nuvarande kök. Vi kommer återanvända några grundstommar men luckor, bänkskivor och allt annat blir helt nytt. Det har varit och är fortfarande många beslut att ta i en sådan här process men nu när vi börjar närma oss en ombyggnad på riktigt känns det otroligt kul och spännande. Många gånger har vi skjutit på saker för att det har blivit lite för mycket med andra saker som kommit emellan och vi inte orkat med.

Skrivandet kommer med all säkerhet få hamna lite vid sidan om när flyttkarusellen av saker drar igång. Och för att inte tala om all tapetsering och finlir som vi ska göra själva. Inget jag är särskilt ledsen över med tanke på vad jag får i slutändan. Ett hem som fungerar och välkomnar våra gäster utan att de behöver trängas i ett opraktiskt kök är värt att offra lite skrivtid för. Jag kommer lägga upp bilder på processen så fort bygget kommit igång någon gång i mars eller april. Så fortsätt gärna kika in här även om det under de närmaste halvåret inte kommer handla så mycket om mitt skrivande.

23 thoughts on “Projekt husbygge tar fart

  1. Vad spännande med husrenovering (husprogram på teve hör till mina favoriter :-) ) och bra att du redan i förväg inser att du måste dra ner på skrivandet. Det blir desto roligare sedan att sätta igång igen.

    • Det är bara att inse att det inte kommer finnas tid till att skriva men så har jag heller ingen deadline att följa. :) Manuset kommer garanterat surra i huvudet ändå som alltid. Men än så länge kan jag ta mig tid att fylla på med några ord. :)

    • Inredning är något jag inte brytt mig om så mycket förrän nu. Efter att barnen växt till sig och leksaker inte längre dräller överallt och saker får fötter så har det blivit lite mer ombonat här hemma. Att inreda och färgsätta den nybyggda delen kommer bli jättekul.

    • Kul att du vill hänga kvar här Ninna även om det inte kommer handla så mycket om mitt skrivande de närmaste månaderna. Med rapporter om bygget håller jag i alla fall bloggen lite mer levande :)

      • Hehe! Vad ska jag säga då om min blogg på svenska. Jag skulle skriva om skrivandet hade jag tänkt- men det har inte blivit särskilt mycket av vare sig det ena eller det andra skrivandet!
        Jag får också ta och lägga in lite grand om tapetsering och parkettläggning på min. Inte lika omfattande som tillbyggnad av kök, men likväl ett ämne man kan uppehålla sig vid ett tag!

      • Haha, ja det är sant. Du skriver inte bara om ditt skrivande och ändå är det en intressant blogg :) Ett tag funderade jag på att pausa min blogg under bygget men jag skulle sakna bloggandet för mycket. Därför bestämde jag mig för att vara lite mer vidlyftig med lite annat om mitt liv än bara skrivande. :)

      • Intressant? Tycker du verkligen det? Tack! Själv tycker jag att jag är ganska tråkig, som om jag egentligen inte har nåt att skriva om. Har inte ens börjat fotografera än i nån vidare utsträckning.
        Jo, det är rätt roligt att blogga, annars hade man ju inte fortsatt.

      • För mig är du en vän Ninna och jag är intresserad av hur mina vänner har det :) Jag tänkte som du ett tag att det är väl ingen som är intresserad av vad jag gör när jag inte skriver. Men sedan tänkte jag om. Jag gillar att läsa om mina bloggvänners liv utöver skrivandet och gör jag det så gör väl andra det också :) Och gör de inte det så är det bra med det också.

    • Det kommer bilder så småningom. Än har vi inte fått byggstartsbesked men förhoppningsvis börjar de gräva för grunden i slutet av mars eller början av april.

    • Nuvarande kök är alldeles för litet så det ska bli skönt med lite större ytor att röra sig på. Än så länge samlar vi på oss alla uppgifter som behövs inför mötet med kommunen. Först efter det kan vi få byggstartsbesked om alla papper är i ordning. Det är ett helt företag det här att bygga måste jag säga.

      • Jag har byggt hus så jag veeeet, gaaaah 😩 Det är inte så enkelt som man kan tro, och det ska krånglas och kompletteras och mätas och läxas upp och tjatas och tas hiskeligt mycket betalt 😄
        Men tänk vad fint ni kommer att få det sedan!

      • Ja jösses vad avgifter och kostnader det är kring bara administrationen! Och att bli uppläxad hoppas jag vi slipper. En vän till oss upplevde sig uppläxad vid byggmötet med kommunen, men vad t***, hur ska en lekman kunna allt det byggtekniska? Det är ju därför vi anlitar fackfolk. Nåja, det blir säkert bra i slutändan :)

      • Det blir garanterat bra 👍🏻 Och uppläxningar hoppas jag ni slipper. Han som byggde vårt hus hade byggt i 40 år och fick veta av kommunens handläggare (med sträng röst) att ”isoleringen MÅSTE förvaras torrt” 😄

Kommentera

