Nu har Trump ställt till det för min karaktär

Det här hade jag inte räknat med eller ens kunnat föreställa mig i min vildaste fantasi. USAs president har lyckats förhindra att min huvudkaraktär flyttar till New York! Hennes födelseattest säger att hon är född i Mexiko City. Jag är så arg så jag står och stampar. Här har jag de senaste månaderna förälskat mig i New York efter en massa researcharbete och vandrat runt på gator i Google Erth-programmet för att skriva realistiska scener – så får hon inte flytta dit. AAAAAAAAAAAAARRRRGGGGH!

Visserligen skriver jag fantasy så jag kan hitta på vad jag vill men eftersom det är urban fantasy så utspelar sig handlingen i vår verkliga värld så jag måste ta hänsyn till verkliga regler också. Men jag har ett kort i ärmen som jag tänker använda. Hon får helt enkelt ta sig in illegalt. Bara det att jag måste skriva om inledningen. Det ska jag göra ändå eftersom det bara är första utkastet jag skriver på. Nu smider jag elaka planer att den där presidenten ska få en plats i manuset och jag tänker inte vara snäll mot honom. Faktiskt så hade jag planer på att blanda in presidenten ändå men efter de här utspelen han har för sig att stänga ute vissa medborgare så lär det bli hett runt öronen på honom i mitt manus.

Bortsett från konsekvenserna för mitt manus så skrämmer det mig vad det är som händer där borta på andra sidan havet. Precis som Pigge Werkelin tipsar om i en artikel i Aftonbladet så ska jag bojkotta alla produkter från USA från och med nu. Pengar verkar som sagt vara det enda han begriper sig på och när omvärlden inte längre vill ha med dem att göra så blir det snart märkbart i hans kassa.

12 thoughts on “Nu har Trump ställt till det för min karaktär

  1. Det här måste jag ha missat på något sätt. Om jag förstått saken rätt har han tillfälligt stoppat flyktingmottagandet i 120 dagar, men om din karaktär inte är flykting är det ju ingen fara. Utöver det kommer inga visum att utfärdas till folk från Iran, Irak, Libyen, Somalia, Sudan, Syrien och Jemen, under de närmaste tre månaderna (tror jag det var) och vad det gäller Syriska flyktingar kommer de inte att släppas in alls under överskådlig framtid. Men, jag har inte hört något om några förbud för folk från Mexiko. Däremot skulle han väl bygga en mur för att förhindra folk därifrån att ta sig in illegalt. Men, jag kan ju ha missat något också. Hur som helst, vad jag ville ha sagt var att jag tror det är lugnt för din karaktär om hon är född i Mexiko :)

    • Det kanske stämmer det där med 120 dagar men man vet aldrig. Det kommer säkert förlängas. Jag litar inte ett skvatt på den mannen. Kanske jag förivrade mig om förbud för Mexikofödda också. Än så länge gäller det vissa muslimska länder. Förhoppningsvis taggar den där mannen ner sig så jag slipper våndas över vad jag måste skriva om och inte. Och det är bara det lilla. De kaos han skapar för omvärlden är riktigt skrämmande.
      Tack för att du försöker lugna mig! Det behövs verkligen :)

  2. Möjligheten finns ju också att boken inte utspelar sig just i år utan kanske för två år sedan… det är fortfarande nutid :) Tror inte det finns någon bestämmelse om att handlingen måste utspela sig när författaren skrev det för att räknas som nutid. Däremot kan ju detta bli ett hinder i en kommande bok… ;) Jag har också hört att det där bara gällde i 90 dagar tror jag det stod där jag läste det. Så du behöver nog inte oroa dig. Du kan ju också förlägga handlingen till en nära framtid där han inte längre är president :D Lite dystopi på samma gång :)

    • Jag blev så ilsken så jag förstorade antagligen upp problemet mer än nödvändigt. Hur jag löser det med verklighetens regler ska jag nog ta hand om först när det blir skarpt läge (utgivning av boken). Och det sker inte på länge eftersom det är sista delen i trilogin ;) Då kanske de är dystopi i verkligheten också. Hua!

    • Helt rätt! Nu när jag sansat mig (en liten aning) så skriver jag på som vanligt så får vi se hur världen ser ut när det är dags att finredigera utkastet :)

  3. När det kommer till Trump är det lätt att ilskna till. Oavsett vad han kör med för inreseregler ställer han till det på många vis och detta också oavsett hur länge de gäller. Tycker absolut du kan spegla sådant här på något vis i din handling. Jag utnyttjar omvärldshändelser till mitt manus, som visserligen utspelas ett gäng år framåt i tiden, och tycker om att fantisera om hur de kan påverka en nära framtid.

    • Det här låter klyschigt men den där Trump gör mig verkligen trumpen. Nu fick han ju motstånd från utrikesdepartementet så folk kan resa in i landet som vanligt igen. Men stöllerierna lär fortsätta. Och det kommer jag nog utnyttja, för en icke informationinstagande president är precis vad jag behöver för att få handlingen i mitt manus att tajtas till. Hehehe…

Kommentera

