Hur du planerar för en trilogi

För några kvällar sedan lyssnade jag på min favoritpodd, Helping wtiters become authors som leds av K.M Weiland. Avsnittet hette How to outline a series of bestselling books och är daterat 16 januari 2017. K.M Weiland berättar på ett enkelt och strukturerat sätt hur du bäst bygger upp en bra och framgångsrik trilogi. Det här avsnittet finns också att läsa på hennes hemsida.

Oavsett om poddavsnittet leder till ett framgångsrikt manus eller inte så var det upplyftande att lyssna på och inse att jag är på rätt väg i mitt eget trilogibyggande på ren magkänsla. Jag tänkte i det här blogginlägget varva mina egna reflektioner över mitt eget trilogiarbete med stöd av de punkter som hon tar upp.

Första frågan: Ska man skriva en outline på hela trilogin först?
Nej, är Weilands svar. Hon menar på att en outline är aldrig den slutliga berättelsen. Berättelsen ändras allt eftersom den skrivs och får eget liv när man börjar med utkastet. Jag skulle vilja lägga till att den förändras ännu mer vid redigeringen av utkastet. Det är då du får en känsla för vad som fungerar och vad som måste läggas till och tas bort. Så skriv den övergripande outlinen under arbetets gång men inte för alla tre böckerna på en gång. Du måste komma fram till hur slutet ska se ut, dels för varje bok och slutligen för hela serien.

Min egen erfarenhet är att jag först skrev första utkastet utan någon outline. Trilogin fanns inte ens i min föreställningsvärd när jag började. Det kom till mig först under tiden jag skrev och berättelsen växte inuti mitt huvud. Sedan efter att jag redigerat ett antal vändor på första delen började jag skriva utkastet på del två. Jag körde samma princip som med första, ”Bara skriv så växer berättelsen av sig självt”. Och det gjorde den. En outline skapades i mitt huvud som var mer detaljerad för den delen jag skrev på och mer övergripande över alla tre delarna. Jag antecknade ned de mest viktiga händelserna men någon strukturerad skriftlig outline skrev jag aldrig. Hur hela serien skulle sluta kom till mig tidigt och det har varit ett bra och nödvändigt mål för att jag ska ha känt mig trygg med att få en genomgående tråd i alla delarna.

Andra frågan: Hur ska jag skapa en plot för hela serien utan att varje bok känns ofullständig?
Personligen hatar jag böcker i en serie där första och/eller andra boken slutar utan att ge mig svar på hur den huvudsakliga konflikten löste sig. Lämna aldrig en för stor cliffhanger i slutet av bok ett eller bok två där huvudfrågan inte får något svar! En bok ska helst ha flera konflikter. En huvudkonflikt för varje bok som läsaren får svar på i slutet av boken, mindre konflikter som antingen löser sig eller leder vidare till nästa konflikt. Sedan ska du ha en huvudkonflikt som överskuggar hela trilogin och får sin slutliga lösning i bok tre.

Tredje frågan: Hur ska jag strukturera de olika delarna?
Här säger Weiland att det är viktigt att ha god förståelse för struktur. Det räcker inte att förlita sig på en singelboks enklare ekvation av händelser där allt är uppklarat i bokens slut. I en trilogi gäller det att ha kontroll på det känslomässiga flödet genom hela serien.Hon beskriver vidare att det är vanligt att första delen handlar om att protagonisten stöter på ett problem som denne övervinner på något sätt. I den andra delen fördjupas problemet och karaktären möter en svår förlust innan denne i tredje delen möter problemets klimax och reser sig som en hjälte.

Mittenboken bör med andra ord signalera skiftet in i det djupare mörkret och sluta med en känsla att allt blev inte helt bra men tillräckligt för att läsaren ska känna sig hoppfull.

Fjärde frågan: Hur planerar du kopplingen mellan de tre böckerna?
Som Weiland tog upp på andra frågan så ska varje bok var en egen solid berättelse med vars egna lösa trådar knyts samman i varje enskild bok. Men de lösa trådar som avser den överhängande konflikten ska finnas med genom alla böckerna för att lösas upp/knytas ihop i den slutliga boken. Det råd Weiland ger för att du ska hitta nästa grundfråga för varje bok är att fråga dig;

  • Vilken del av den huvudsakliga konflikten kommer att vara mest pressande för karaktären i nästa bok?
  • Vad ska den nästa individuella huvudkonflikten bestå av i nästa bok?

 

I mitt bygge av trilogin har jag en huvudkonflikt som spänner över hela trilogin som karaktären presenteras för i första boken. I den har jag en egen huvudkonflikt som får en lösning i slutet av boken men där vissa lösa trådar finns kvar som är kopplade till nästa del. I bok två så fördjupar jag problemet där en del har med seriens huvudkonflikt att göra och en del med bokens tema. Karaktären möter svåra förluster och huvudantagonisten som lurar ute i mörkret kommer henne allt närmare i hasorna och får allt större konsekvenser i hennes liv. I slutet sker ytterligare en förlust men där finns givetvis också ett hopp som ska locka läsaren vidare in i tredje boken. I tredje delen intensifieras tempot och huvudkonflikten för serien blir mycket påtaglig i andra halvan för att nå sitt klimax i slutscenen. Alla tre delarna har sitt eget tema. Första boken handlar om utanförskap, den andra om att våga välja en egen väg än vad andra vill. Den tredje får vi se vad det blir eftersom jag jobbar på utkastet på den just nu men bör ha något med konflikten gentemot huvudantagonisten att göra. Att tvingas möta något som inte bara kan förgöra henne själv utan allt annat som är gott i världen.

(I det här inlägget har jag valt begreppet outline och inte synopsis eftersom i utlandet definieras synopsis som en sammanfattning av ett färdigt manus du gör till en agent/förlag efter att manuset är klart.)

Annonser

19 thoughts on “Hur du planerar för en trilogi

  1. Jag tycker att samtliga råd låter vettiga. För om jag använder samma råd till Limboserien (som ju består av fyra böcker snart) har mycket jag inte förväntat mig när jag skrev ettan, tillkommit allteftersom böckerna skrivits.

    • Råden kan absolut appliceras på vilken genre som helst och om det är en serie som spänner över fler delar än tre. Själv är jag tacksam att jag inte gett ut någon del än för det ger mig frihet att ändra även i den första om jag kommer på något genialiskt som påverkar även den delen, hehe.

  2. Jättebra inlägg och perfekt för den som skriver trilogier och behöver tips på hur man ska lägga upp det. Jag håller helt med dig och KM Weiland att det känns som ett stort no-no att lämna en jättecliffhanger i en bok där huvudkonflikten inte får något avslut utan läsaren lämnas med ett ”to be continued” à la Dallas!! :o
    Ser fram emot att läsa din trilogi! :)

    • Tack! :) Haha, á la Dallas var en bra liknelse! Jag har alltid gillat KM Weilands korta handfasta skrivtips och det här gav mig lite självförtroende och energi tillbaka att jag är på rätt väg med mitt gigantiska projekt som det är att skriva en trilogi.
      Roligt att du är nyfiken på fortsättningen :) Känns som det kommer ta en evighet att skriva klart den men en dag … då ska den bannemej bli det! :)

  3. Kan känna igen allt från hur jag tänkte kring trilogi. Hade inte planerat och insåg medan jag skrev nummer ett att det här blir mer än en bok, att den stora frågan var mer än en bok helt enkelt. Och dessutom är det ju spännande för en själv när man inte vet allt från början.

    • Det där att inte veta allt själv och ha kapitelvis kontroll, det är både spännande på ett roligt sätt men också j*** skrämmande. Vissa stunder när någon ologisk grundbult dykt upp eller att jag bara tyckt att allt ihop är rent trams så har jag undrat vad jag egentligen slösar min tid på. Men efter några dagar är jag tillbaka och jobbar vidare med möjligheterna. Med en trilogi tror jag det gäller att ha än mer tålamod än med en singelbok. Det har sina ups and downs men den bästa belöningen är när allt verkligen är klart. Just nu är jag lite Obamafierad så jag säger; We can do it. Yes we can! ;)

  4. Vilket intressant inlägg, och kul med tips på en ny blogg – ska genast kolla upp den! Jag skriver ju första boken i en serie – med okänt antal böcker, så jag tänker väldigt mycket på det där med den övergripande historien kontra varje enskild bok för sig. Otroligt svårt tycker jag, särskilt eftersom jag inte är den som lägger så mycket vikt vid själva storyn när jag skriver. Alltså, klart jag lägger vikt vid den, men det är helt enkelt inte min grej, det är inte därför jag skriver, för att berätta en historia. Jag skriver för att berätta om karaktärerna. Det känns mycket svårare att jobba på det sättet med en serie, men jag försöker. Hoppas på det bästa, så att säga :)

    • Jag tänkte aldrig så mycket på handlingen när jag började skriva. Det kom sedan. Men jag jobbar nog mest utifrån karaktären nu också när jag skriver första utkastet. När utkastet är klart ser jag närmare på handlingen och justerar så det finns en röd tråd. Så där är vi lika :) Det är möjligt att det tar längre tid att jobba så men så länge vi tycker det är roligt och kreativiteten finns där så är det bara att köra :)

  5. Intressant inlägg! Visst är det roligt när magkänslan man arbetat utifrån visar sig vara rätt?! 😊 Jag som tänkt en bok med min dystopi och sedan ev två… – den har inte ”rätt” uppbyggnad för en trilogi – ser ändå en massa bra tips att ta med härifrån. Den består ju liksom av två delar även om allt går i ett och skulle kunna bli en enda tjockis eller två. Är inte där än att kunna avgöra det… Kul iaf att du skrev om detta. 😊

    • Kul att du gillar :) Jag skulle råda dig till att inte göra en allt för tjock bok. Det jag alltid fått höra är att debutanter når inte lika lätt ut till läsare om boken är för tjock. Gör då hellre två som du redan är inne på och ge den första boken ett slut som ger svar på några saker och kan lämna läsaren i någorlunda blank sjö. Jag tror du också har en magkänsla du kan lite på där :)

    • Hurra vad kul Pia! Grattis till boksläppet! :) Jag tycker det skulle vara pirrigt att redan ha släpp en eller två böcker inför att trean ska skrivas. Det gör det svårare att få in detaljer som inte passar de första delarna. Men det fixar du säkert! :)

    • Awesome Pia, grattis! Jag funderar också lite på det som Carola skrev, men också om du känner någon press från läsarna på hur du ska avsluta serien? Eller kör du på något du planerat för länge sedan?

  6. Jättebra inlägg! Jag jobbar just nu själv med vad som är tänkt att bli en trilogi (men ännu bara för mina ögon), och kommer definitivt ta till mig av dina tankar och tips.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s