Första skrivgruppsträffen

Idag träffades min skrivgrupp för första gången. Det var först lite trixigt att få till en tid som passade alla men till slut fick vi till det. På nästan två timmar hann vi berätta om oss själva, vad vi skriver och lite om våra skrivprocesser. En av medlemmarna kände jag lite lätt sedan innan eftersom vi ses emellanåt på arbetet och den andra medlemmen var en cybervän genom Facebook. Eftersom det var första träffen vi sågs berättade vi om oss själva, vad vi skriver på och hur skrivprocessen ser ut.

Vi har olika erfarenheter som kommer bli en tillgång för oss alla på olika sätt. För min del var det inspirerande att få prata om skrivande i allmänhet med likasinnade. Höra hur andra gör och få nya infallsvinklar. Kvällen innan hade jag plockat ut en text från första delen i trilogin och redigerat den till max innan den fick följa med på träffen. Själv upplevde jag texten som styltig men fick feedbacken att texten flöt på bra och att de fångades direkt av den och av stämningen. Framöver gäller det att våga lämna ifrån sig mindre färdig text.

Det planer vi har för framtiden är att träffas varannan månad, dela texter för feedback men också att eventuellt åka någonstans till en avskild och lugn miljö för att skriva en hel helg. Här i Värmland har vi flera herrgårdar som erbjuder logi och lugna miljöer. Att åka till typ London var alldeles för distraherande som en av deltagarna så klok påpekade. Har man aldrig varit där vill man ju gärna uppleva staden också. Det här kommer att bli hur bra som helst. Är du med i någon skrivgrupp och vad är din erfarenhet av den?

19 thoughts on “Första skrivgruppsträffen

  1. Så roligt, Carola! Det där låter som det kan bli hur bra som helst!
    Håller med den som påpekade att London nog inte är det bästa stället om man vill ha skrivtid. Då är det nog bättre (som ni var inne på) att åka till någon herrgård eller liknande :)
    Jag har ju varit med i en skrivargrupp i ett par år, men just nu ligger den på is då andra saker kommit emellan, men det var både roligt och lärorikt. Jag är säker på att ni kommer att få massor med nytta av er med! :)

    • Jag tror också på det här med att träffa likasinnade och utbyta kunskap och feedback. Jag kan tänka mig att åka till en storstad utomlands men då i researchsyfte. Tex New York eller Aten. Det vore häfftigt! :)

  2. Vad roligt att ni hittat varandra. Bara att få prata med likasinnade är så roligt! Jag ska börja andra skrivkursterminen på onsdag och sitter nu och läser de andras texter. Det är så himla kul. Jag lär mig mycket och vi kan nörda ner oss i skrivandet hur mycket vi vill utan att någon gäspar :-)
    Det där med att lämna texter … i början kändes det jobbigare men nu går det mycket lättare att ”lämna ut sig”. Jag kan se min text utifrån när den ligger där på borden framför oss och se både dess svagheter och dess styrka. Tror att också det är bra att träna på, ifall man nu vill bli publicerad i framtiden.

    • Det var ganska läskigt att lämna ifrån sig text till två nya personer men jag bestämde mig för att kliva utanför trygghetszonen. Efter att ha jobbat igenom varje ord insåg jag att det nästan var värre för då kunde jag ju inte skylla på att det var oredigerat :D Men det gick bra och nästa gång ska jag våga visa mer ofärdig text. Tror som du att det är bra att träna på inför framtiden :)

  3. Jag har ingen skrivgrupp (men har länge drömt om en) så det låter fantastiskt. I stämmer med dig och Eva-Lisa om att utlandsresor inte verkar helt idealiskt ur skrivgruppssyfte. Bättre då som ni var inne på med en herrgård el liknande lugn och lite ”tråkig” miljö (där det inte händer saker hela tiden och evenemang man vill se och uppleva) då kanske.

    • Min känsla är att det här kommer funka jättebra. Att vi bara är tre tror jag är en fördel. Till att börja med iaf. För många deltagare gör det svårare att få till tider vi kan träffas och eftersom vi är mammor alla tre har vi inte hur mycket tid som helst till testläsning :). Nä resor till storstäder utanför Sverige är ingen bra idé om man vill få något skrivet. ”Tråkiga” herrgårdsmiljöer är mer skrivvänliga, hehe.

    • Jag är väldigt nöjd med att jag tog tag i saken och fick ihop en liten skrivgrupp. Det är något helt annat att prata mellan sex ögon än via mail och bloggar även om det också har varit ett bra sätt för feedback. Jag tycker absolut du ska fråga om du känner någon som skriver. Jan kan bli svår att få med på en träff men om ni bara blir två är det bättre än ingen. :)

  4. Men så himla roligt! En bra skrivgrupp är verkligen på min önskelista, jag vet ju hur mycket mina skrivkompisar betytt och de små dejter vi klämmer in då och då. Men att ha något mer regelbundet är drömmen, och att åka bort tillsammans och skriva – håller med om att ett ”tråkigt” ställe är att föredra 😄 Värmland är för övrigt väldigt fint på många håll.
    Kul att du fick fin feedback på din text också! Att ha folk att bolla med är guld värt, man blir lätt insnöad och överkritisk mot sig själv och att se någon annan ge tummen upp är värdefullt 😊

    • Vår ambition är att träffas regelbundet. Om vi lyckas kan bara framtiden svara på :). Men vi vill och det räcker långt. Överkritisk till sig själv stämmer verkligen in på mig. Just nu är jag beredd att lägga ner hela trilogin, men den känslan kommer och går. Vi får se hur länge den vara ;) Ingen betaläsare har dissat första delen än så det är väl bara att kämpa på. 😊

      • Jag tycker varannan månad lät precis lagom, jag träffar min skrivande kompis ungefär så ofta och då har vi alltid trillat på nya funderingar.
        Självkritiken ska tydligen vara en del av processen, tyvärr, vore mycket bättre om vi konstant kunde befinna oss i ”jag är ett geni”-fasen 😄 Hoppas du kan ta åt dig av den positiva feedbacken, för precis som den konstruktiva ska den lyssnas på.

      • Självkritik har ju fördelen att man utvecklas och blir bättre. Idag har jag en ledig dag så jag ska sätta mig och tänka igenom just vad jag kan bli bättre på. Eller manuset i det här fallet för jag har upptäckt en detalj i min karaktärs krafter som stör trovärdigheten. Men jag tror jag har en lösning på g så manuset dumpas inte än :). Det är just den positiva feedbacken som också gör att jag inte ger upp. Ingen av mina testläsare eller ens lektören har påpekat detaljen jag stör mig på så det är väl inget stort problem intalar jag mig. Tack för pepp! =)

      • Så är det, självkritiken är djävulen på ena axeln och samtidigt ängeln på den andra. Att kunna omvärdera, ta in kritik och analysera sitt eget manus – t.ex. se brister i trovärdigheten som du nämner – är verkligen en tillgång att vara glad över. Också. Och en pain in the ASS 😄
        Tack själv! 😊

  5. Jag ska åka på skrivresa med skrivgrupp. Alltså inte nån grupp som träffas regelbundet alls, utan bara för att vi tyckte att det kunde vara en kul idé att åka bort en vecka och skriva tillsammans. Både jobb och semester är planen.

    Har tidigare haft en skrivgrupp men just nu inte direkt, leder så många skrivgrupper själv att jag inte riktigt vet om jag hinner med en egen också. Men då när det var aktuellt var det himla kul, just att få tala om skrivandet.

    • Jag skulle gärna vilja åka utomlands också på skrivresa men då inte till en storstad. Hellre ett varmt, lugnt ställe men ändå ganska nära något centrum för shopping eller annan förströelse när skrivhjärnan behöver en liten paus. London eller New York åker jag gärna till men jag tror intrycken skulle bli för stora för att inverka menligt på skrivandet ;) Vad härligt för er att komma bort några stycken och umgås runt skrivandet samtidigt som ni får vara lediga. Väldigt avis på er :)

  6. Låter riktigt roligt! Höll på att bli med skrivgrupp efter en skrivkurs för många år sedan men det bidde inget när det väl kom till kritan. Synd. Men kursen nu fungerar bra som skrivgrupp. Får väl räkna den lite grann iaf. ;) Ska bli kul att höra mer om era träffar. Och kanske tips om bra helgövernattningar i Värmland :)

    • Jag tror det kan bl svårt att få ihop tider då det passar alla och att det många gånger kan vara en faktor till att skrivgrupper inte blir av. Bra att ändå skrivkursen fyller samma funktion för dig. :)
      Vi har inga planer på någon skrivhelg än men när jag satt mig in i vilka gårdar det finns i de här trakterna ska jag tipsa om dem här 👍🏼😊

Kommentera

