Julen nalkas

Den här månaden har det inte blivit mycket skrivet på manuset men desto mer donande och pysslande hemma inför att vi firar julen hemma och får ett par gäster. Luciatåg och vacker sång har vi också varit och bevittnat när minsta dottern med stor spänning deltog som tärna. Jag önskar bara att hon hade haft mer mod att sjunga solo med den vackra stämma som hon har medfött. Men en vacker dag kanske det händer.

Mellan städ och pysselpassen har jag läst vid brasan och upptäckt en fantasyserie som jag blivit galet förtjust i. Det är Susan Ee som skrivit en tempospäckad trilogi om änglar som inte alls är särskilt trevliga. Jorden står inför en hotande och slutlig apokalyps där människorna försöker överleva bäst de kan efter att änglarna slagit ut alla samhällsfunktioner. Just tempot och de oväntade händelserna är det som gjort att jag gillar böckerna. Tredje delen har inte kommit ut på svenska än men jag har så många andra böcker att läsa så jag ska försöka stå ut. I värsta fall får jag köpa den engelska versionen.

Om en vecka står julen innanför tröskeln och jag har hunnit med det jag ska. Det som återstår är att griljera julskinkan, lägga in sill och baka en saffranskladdkaka. Alla julklappar är inhandlade (den sista idag faktiskt) och snart inpackade också. Maken och jag kom överens om att inte köpa något till varandra men jag kom på den perfekta presenten till honom så han får en ändå. Ganska typiskt mig att inte hålla en sådan överenskommelse men det finns värre saker att inte hålla.

Misstänker att det här blir sista blogginlägget innan jul så jag önskar mina trogna och nya läsare en härligt fridfull och god jul!

christmascat

 

18 thoughts on “Julen nalkas

  1. Härligt att du hittat så bra läsning och skönt att redan nu känna sig klar inför julen. Jag har bara haft skrivarkursen i huvudet fram till nu. Bäst att sätta lite fart :-)
    God Jul och ett gott nytt skrivår!

    • Vanligtvis brukar jag hafsa upp pyntet och städa med andan i halsen en vecka innan jul men jag hatar känslan av att stressa fram julkänslan. För jag tycker om julen och nu har jag prioriterat så jag får den där fridfulla stämningen som jag så gärna vill ha. På bekostnad av skrivandet då, men det var ett frivilligt val. Skriva hinner jag efter julen :).
      God jul och gott nytt skrivår till dig med Eva!

  2. I december händer mycket och manuset finns ju kvar, så tänker jag. Nära och kära är ändå viktigast av allt. Åh, jag älskar att hitta nya författare och om det dessutom finns en serie med i potten är det ännu bättre, då räcker nöjet desto längre. Jag läser Charlotte Cederlunds Middagsmörker nu, första gången jag läser svensk fantastik 👍🏻
    Vad sugen jag blev på att testa saffranskladdkaka, har aldrig ens hört talas om det!
    Hm… om min sambo bröt överenskommelsen om julklappsförbud så skulle jag LÄTT förlåta honom, hehe. Grattis till din man som har en så ”olydig” partner, säger jag 😄
    God jul till dig med – och så säger jag som Eva: Gott nytt skrivår!

    • Om Middagsmörker är din första svenska fantastikbok har du massor kvar att upptäcka. Vi har eldsjälar på några små förlag som ger ut fantastiskt bra litteratur i den genren. Om du klickar på Recensioner under Kategorier på högra sidan på min blogg kan du läsa recensioner jag skrivit om nordisk fantastik, skräck och sience fiction.
      Jag har aldrig gjort saffranskladdkaka förut men blev bjuden på det på mitt jobb och bad att få receptet. Till kakan ska man äta vispad grädde och färska eller tinade hallon. Suuuupergott!
      God jul och gott nytt skrivår!

      • Jag får gå in och spana på recensionerna när jag sitter vid datorn, på paddan verkar jag inte kunna se någon kategorimeny. Tack för tipset!
        Åh, det bästa är att bli bjuden på något riktigt gott som man kan få receptet på sedan.
        Ser verkligen fram emot nytt skrivår, ha en fin ledighet så hörs vi igen 2017 😊

  3. Jag kanske är lite kontroversiell men jag tycker julklappsförbud är lite tråkigt. Fast alla gör ju som de vill förstås. :)
    Hoppas du får en fin jul, och ett gott nytt år!

    • Jag tycker inte alls att du är kontroversiell! Jag tycker det är roligt att ge bort presenter och ge något som jag vet mottagaren verkligen uppskattar lite extra. Sedan behöver det ju inte gå till överdrift med antalet julklappar. Fast ungarna får mest förstås. Det tar sin lilla stund innan de öppnat alla :).
      Önskar dig en finstämd jul och ett gott nytt år!

  4. God jul! Och jag måste hålla med Katarina om att jag inte är så värst mycket för julklappsförbud.Även om vi i år har lite sådana julklappar som ändå måste skaffas så för att inte köpa ihjäl oss så minskade vi på annat i stället.

Kommentera

