Djupdykning i gestaltning

I somras fick jag feedback på första delen i trilogin. Det som blev det stora fokuset var min gestaltning och POV. Ibland hade jag fått till det riktigt bra men på sina ställen blev det mer berättat än gestaltat vad karaktären kände. Nu när jag skriver på del tre i trilogin har jag med det där i tänket så mycket jag kan utan att det får komma i vägen för kreativiteten. Jag måste ju ha något att redigera när jag är klar, hehe. Problemet jag upplevt är att jag har lätt för att upprepa mig. De ler och ler och ler, eller stirrar och och rynkar pannan stup i kvarten. Jag har velat ha ett skafferi att plocka ur när jag fastnat och inte hittat något nytt ord för en kroppsgest. Kanske hittade jag det där skafferiet idag med hjälp av Pinterest.

Pinterest är ett forum med bilder och texter på specifika ämnen skulle man kunna säga för er som inte är insatta i vad det är. Jag har haft Pinterest ett tag men det är först nyligen som jag verkligen fått upp ögonen för det. Det finns hur mycket skrivtips som helst att hämta där. Och nya tips kommer med e-post inom de ämnesområden som jag klickat på.

Tillbaka till gestaltnings-skafferiet. En Pin (som en bildlänk kallas) ledde mig vidare till den här boken.

master-lists-for-writers

Bryn Donovan ger en smakbit av innehållet i sin bok på sin hemsida vilket gjorde att jag genast kastade mig till Amazons hemsida (bilden länkar dit) och klickade hem den till min Kindle-app. Det är ett och annat engelskt ord/begrepp jag inte kan men det mesta förstår jag och kan översätta till en svensk motsvarighet. Äntligen har jag ett lexikon med kroppsspråk/gester jag ser i mitt huvud men inte kan sätta ord på!

Boken tar även upp massor av förslag på plottar att bygga en roman på, miljöbeskrivningar, actionscener, dialoger för olika sätt att uttrycka sig, namn på karaktärer och lite till. Jag har inte läst hela boken än men det kliar ordentligt i fingrarna att djupdyka ner i alla dessa tips och idéer.

16 thoughts on “Djupdykning i gestaltning

  1. Heja dig! :) Det där lät som en riktigt användbar bok. Även jag kör fast ibland när jag inte riktigt vet hur jag ska beskriva en karaktärs rörelser eller ansiktsskiftningar :)

    • Ibland faller sig gestaltningen naturligt men när de grimaserat samma min kapitel efter kapitel blir jag själv trött på det. Jag har velat ha något mer än en vanlig theasarus och jag hoppas att den här ger mig det jag är ute efter.

  2. Jag håller med, kul bok att inspireras av och kanske hitta lite nya fräscha tips för gestaltningen. Det blir så lätt att man använder samma sätt att gestalta samma känsla flera gånger. :) berätta gärna hur den var när du läst ut den.

    • Jag har nästan kommit halvvägs i boken nu och tycker den uppfyller de behov jag har. Utöver det där med minspel och gester så får jag också tips om settings. Alltså miljöer. Både inom- och utomhus. Sedan finns förslag på lukter, smaker och färger på ögon och hår. Och jag har bara kommit halvvägs i boken! :) Den här kommer jag definitivt inte klara mig utan :)

    • Du ska absolut tipsa tomten!! Efter att ha kommit halvvägs i boken (se mitt svar till Katarina) så är det massor av nyttiga tips och ord på sådant som jag kan sitta länge och leta efter i mitt huvud. Nu har jag en bok som hjälper mig på traven när hjärnan är för seg eller helt enkelt saknar uttrycket.

  3. Ibland skulle man verkligen behöva ett gestaltningsskafferi. Låter som en bra bok. Tyvärr får jag direkt för mig att det är för krånglig engelska så att det inte är någon idé.

    • Jag är inte superhaj på engelska och det jag inte förstår kollar jag upp via min översättningsapp. Min theasaurus är i e-format men (kindle) men det fiffiga är att det går att markera ord/meningar och göra anteckningar. Då har jag översättningen lätt till hands om jag skulle glömma betydelsen igen :) Det finns inga ursäkter för att inte ha den här boken, hehe.

    • Av en testläsare fick jag feedbacken att gestaltningen var kanon, men min senaste testläsare var lite petigare (tack och lov) så jag gjorde en djupdykning i det här för att jag tycker just gestaltning är så kul :) Att bli bättre på något är den perfekta belöningen :)

  4. jag känner igen det med att använda samma eller liknande uttryck och ord hela tiden. Har börjat tänka på det när jag skriver nu, lyckas rätt ofta, hoppas jag :)

    • Hej Amanda! Välkommen! :) Ja, det är så lätt att fastna i sina vanliga uttryck. Ibland blir jag trött på mig själv att jag är så enkelspårig. Läsa böcker fungerar bra att fylla på med nya ord men det räcker inte alltid. Den här boken är en genväg men också en inspirationskälla.

  5. Gestaltningsskafferi, ja tack! Gestaltningen blir ju aldrig bättre än ens ackumulerade erfarenheter ihop med fantasin och ibland behövs det att någon utmanar en att tänka om.
    En sak jag tänkte på är detta mer att berätta hur någon säger något, exempelvis med rynkad panna eller leende. Läste någonstans att om man måste skriva ut det så är dialogen bristfällig, kämpar som sjutton med det. Vad säger boken?!

    • Donovan berör inte det. Men det är många gester som är omöjliga att få fram i dialoger. Jag förstår vad du menar och har själv läst om det men ingen dialog kan visa om karaktären hänger med huvudet, kliar sig eller kniper ihop munnen till ett hårt streck. Jag misstänker att de är ute efter att dialogen ska tydliggöra karaktärens känslor som ilska, sorg osv istället för att gödsla med minspel. Eller vad tror du?

      • Det är precis det jag kämpar med, allt går faktiskt inte att få fram ”bara” i dialogen. Och när jag läser böcker så använder sig ju alla författare av gestbeskrivningar i större eller mindre utsträckning.
        Men det är väl som med allt annat, man får använda sunt förnuft och måtta. Men du vet, när man väl hakat upp sig på något så sticker allt sådant man skriver i ögonen 😄 Men jag kämpar på! Kul att läsa dina funderingar kring detta eftersom jag tänker mycket på samma sak.

Kommentera

