Bokevent på lokal nivå

Eftersom jag fick förhinder att gå på den stora bokmässan i Göteborg såg jag till att komma iväg på den lokala mässan i Karlstad, Värmlands bokfestival. Där träffade jag på ett känt ansikte; Anna Wahlgren som skrivit Skuggan av henne. Passade på att köpa en bok till av henne för att ge i julklapp till någon i släkten. Bredvid henne satt Jenny Törebo som liksom Anna gett ut sin bok på egen hand via Visto förlag. En fantasybok med titeln Älvkorset. Jag hade inte väntat mig så särskilt mycket inom genren fantasy på mässan men hittade faktiskt två till.

Strax efter att jag träffat på Anna och Jenny stannade jag upp vid Martin Dunelinds bord. Där köpte jag The Dark North som är ett verk av flera mycket duktiga illustratörer. Peter Bergting, Henrik Pettersson, Joakim Ericsson, Magnus Olsson och Lucas Thelin. Efter att jag öppnade pärmen kunde jag inte slita mig från boken. Ett unikt verk som är rikt illustrerat med tillhörande korta texter av Martin Dunelind (på engelska). De korta berättelserna (och illustrationerna) är en blandning av fantasy, skräck och sience fiction. På köpet fick jag några små posters av illustratörerna. Dottern har redan beslagtagit dem för att sätta upp dem på väggen intill sina egna illustrationer.

Sist på mässan innan jag åkte hem hittade jag en bok som jag tror passar minsta dottern. Utan att veta av Sofia Jarlo. En fantasybok (givetvis) som enligt författaren kom till när hon jobbade som lärare. Sofia har även hon gett ut på eget förlag (Five directions) efter att de stora förlagen refuserade hennes fantasyberättelse. Det är väl så det är. Fantasygenren får kämpa sig fram bland mindre förlag och når ut till oss fantasyslukande läsare tack vare att det finns författare som vägrar ge upp och i slutändan startar sina egna förlag.

Under mässan blev jag erbjuden att få boktips i en cosy corner. Det slutade med att det var jag som gav tipsen, hehe. Men vi hade en mycket trevlig pratstund och jag värvade boktipskillen att gilla facebooksidan E-boksevangelisterna (länk dit hittar ni i högra listen). En facebooksida där jag, Katarina Persson och Eva-Lisa Dezmin recenserar e-böcker i olika genrer. Sammanfattningsvis var det en liten mässa som var snabbt överstökad men gav ändå en go känsla efteråt av att ha besökt den.

18 thoughts on “Bokevent på lokal nivå

  1. Vilken mysig mässa det verkar ha varit och skoj att du fick träffa Anna också :)
    Fantasy är ju en genre som får streta lite i motvind i Sverige, men jag är rätt säker på att vindarna vänder lite längre fram :)

    • Det var mycket som var ointressant på mässan som lokala böcker om skog, sinnessjuka personer, bruksorter och annat nischat, men mysig – absolut! Jag är övertygad om att genren kommer få ett bättre fotfäste i branschen. Eldsjälarna har helt andra möjligheter att nå ut idag än för några år sedan. Vårt största förlag kommer inte att bli besvärat av mitt manus igen, det är ett som är säkert :) Det finns såå många andra vägar jag tänker välja nu. :)

  2. Ja vad roligt med en bokmässa på hemmaplan. Det är något jag saknar här faktiskt. Kul att träffa gamla och nya bekanta med.
    Tyvärr är det nog så som ni är inne på, men förhoppningsvis kommer det ändras lite med tiden när fantasy vinner allt mer mark även i Sverige. Ibland önskar man bara att positiv utveckling kunde ske lite snabbare

    • Stockholm har på sätt och vis bokmässa när författarna mm har de långa borden uppdukade med böcker på försommaren, eller om det är senare på sommaren. Kommer inte ihåg när det sker :)
      Utvecklingen för publicering av fantasy sker jobbigt långsamt men jag tycker ändå att det har hänt en del de senaste två, tre åren. Förlagen Swedish Zombie och Mörkers Dottir har slagit sig ihop och flera av deras böcker har fått positiv uppmärksamhet i media. Det är eldsjälarna som får det att hända =)

      • Nja, fast det kan man nog inte kalla bokmässa då det till övervägande del är antikvariat och små specialförlag med lustiga inriktningar som man aldrig hör talas om annars som ställer ut hehe. Dessutom tycker jag årets utbud var sorgligt, tidigare år har det varit mer författare, mer förlag, mer intressanta böcker. Sedan förstörs det lite av att det är utomhus och det tycks alltid regna just den dagen… Men det har varit något slags bokevent även på kulturhuset, det var dock även det extremt litet och begränsat även om det mestadels var förlag som ställde ut, men då mindre förlag som Ordberoende, Sekwa mfl. Jag önskar mig ett stort hejdundrande event där både egenutgivare, små och stora förlag är välkomna och med mycket fler besökare :P Det hade varit något, det. :)
        Ja tyvärr är det nog så med utvecklingen i den här branschen, allt som är bra sker i snigeltakt.

      • Hahaha, ursäkta om jag skrattar men din beskrivning låter nästan exakt som bokmässan hos oss. Antikvariat och specialförlag som ger ut extremt nischade faktaböcker. I år var det dock lite bättre utbud hos oss. Men det du beskriver att du vill ha är något som borde vara genomförbart. Varför det inte är så kanske beror på att det för förlagen kanske blir för mycket jobb då jag förstått att de förbereder väldigt mycket inför Göteborgsmässan på bekostnad av arbetet med manusen. Men oavsett är det ett event jag också skulle välkomna i Stockholm.

  3. Ja så är det. Svenska fantsyförfattare simmar i motström när det gäller de stora förlagen. Hos de stora förlagen satsar man mer på att översätta än att tro på de svenska förmågan att skriva fantasty. Då blir det att vi trycker själva eller hittar mindre förlag som vågar satsa. För svenska fantasyförfattare är det inte brist på.

    • Jag har märkt att det skrivs och gillas fantasy av väldigt många jag träffar på. Det är märkligt att detta in speglar av sig på de stora förlagen. Men med dagens enklare och billigare alternativ att ge ut själv eller via våra små men starkt engagerade förlag så får vi vårt lystmäte tillgodosett. Jag tror inte jag inbillar mig men fantastiken har ett community som växer sig allt starkare i Sverige. Det är härligt att se och enormt peppande att fortsätta skriva fantasy :)

  4. Jag besökte också Värmlands Bokfestival i helgen. Jag tycker att det är så roligt med alla dessa eldsjälar som är där. Egenutgivare som skrivit deckare eller barnböcker, små förlag, flera författarsällskap och mycket annat.

    • Hej Robert! :) Jag uppskattade det utökade utbudet av barnböcker i år. Läste i Nya Wermlandstidningen att arrangörerna har som målsättning att få 10.000 besökare om några år. Det vore jättekul om det kunde bli så stort :) Vi behöver lite mer litteraturhappening för gemene man i den här landsdelen.

    • För mig som bor nära var den här bokmässan helt klart värd att besöka. Inga köer, låg ljudnivå, brett utbud och lätt att få överblick över utbudet. Men göteborgsmässan hoppas jag kunna besöka nästa år. Har aldrig varit där och tycker att det är dags nu 😊

Kommentera

