Kämpar med en klassiker

Inom genren fantasy är H P Lovecraft en välkänd och omtyckt författare. Jag har tidigare inte läst något av honom men kände att det var dags. Därför gick jag till biblioteket här i veckan och lånade novellsamlingen Sarnaths undergång. Redan första sidan fick jag en märklig känsla av nostalgi och klåda på samma gång. 

Språket är gammalmodigt (skrivet på 30-talet) och högtravande, inga dialoger och beskrivning följer på beskrivning. Miljöbeskrivningar in absurdum. Ändå känner jag en form av nostalgi från den perioden när jag var barn och började sluka böcker. Hemma fanns det inte så mycket att tillgå så jag tog det som fanns. Ett gammalt band av Tusen och en natt, Robinson Crusoe och andra läderinbundna böcker. För en bokslukare som ännu inte upptäckt biblioteket var detta en skatt. 

Att läsa Lovecraft är inte lätt på grund av det här med språket och avsaknaden av gestaltning. Jag bestämde mig för att lägga ner boken för gott efter sextio sidor men ett dygn senare var det något som fick mig att vilja kämpa lite till. Vet inte om jag lyckas läsa ut den men om jag gör det så kan jag sträcka på mig att jag hör till skaran (eftersom han nu verkar vara en av de stora i genren om jag lyssnar till de inbitna inom fantasy) som läst hans alster. Vet inte om jag är så särskilt stolt över det men en erfarenhet rikare är jag i alla fall. 

6 thoughts on “Kämpar med en klassiker

  1. Började läsa en av hans böcker för länge sedan, men la ifrån mig den och försökte inte igen. Minns inte varför. Om det var språket eller en för äcklig handling. Nu var jag tvungen kolla iBooks och hittade tom ett par gratis. Drog ner ett utdrag av en samlingsvolym och läste de första styckena. Men ojoj! Hade jag inte vetat bättre skulle jag trott att min hjärna klappat ihop totalt! Så många ord jag inte kunde. På originalspråket alltså. Och jag är ändå hyfsat bra på engelska med ett hyfsat bra ordförråd.
    Men nyfikenheten är väckt så kanske jag försöker få tag på nån i svensk översättning och ger den en chans. Om jag inte glömmer det om nån timme eller så… 😜

    • Jag kan förstå att du fick problem med engelskan för på svenska är det många gamla ord och formuleringar från en svunnen tid. Lovecraft skriver på ett mycket speciellt sätt och för hans tid så var det säkert mycket bra. Han har sannerligen ett gott ordförråd. Och skulle du glömma bort att hitta något på svenska av honom så är det nog ingen större förlust även om det på ett sätt är en upplevelse att läsa hans text ;)

      • Det hade varit kul att prova igen just eftersom det är en sån klassiker. Om man sen gillar det skrivna eller inte är ju en helt annan fråga. Man gillar ju inte allt nyskrivet! Eller från 50 – 90-talet heller.

  2. Jag läste novellsamlingen Skräckens labyrinter första gången på 1980-talet och fick blodad tand. Jag läste om den för något år sedan och jag tycker fortfarande att den är lika bra! Men Lovecraft är ojämn som författare. Sarnaths undergång har jag inte läst, men en del annat. Han är väl värd ett nytt försök! :)

    • Utan nostalgin hade jag definitivt gett upp. Har hittills kommit halvvägs i boken så jag kan lika gärna läsa ut den – även om det stundvis är en del skumläsande, host host.

Kommentera

