Våndor med första utkastet

Efter 9000 ord kom den där välbekanta känslan att jag borde slänga skiten. Detaljerna stämmer inte och huvudkaraktären tycks oövervinnerlig. Därför har jag dragit mig för att skriva. Ska jag skriva om hela trilogin från början? Gud i himmel NEJ! Ge upp? Nej, de kan jag ju inte. Inte när jag kommit så här långt.

Lösningsfokuserad som jag är börjar jag fundera på vad jag kan göra åt saken. Vad vet jag inte än men jag tänker bannemej inte skriva om manus ett eller två. Det positiva är att jag skriver fantasy. Jag är fri att hitta på vad som helst för att få till detaljerna och få karaktären att verka sårbar. Bara jag inte tar det helt från luften när problemet uppstår. Det måste vara smart och logiskt. Och INTE upprepa mig från tidigare manus.

För att slippa ta tag i problemen har jag storstädat hela huset idag. Suget att läsa är också stort för att slippa det jag borde göra. Nu tänker jag ursäkta mig med att laga mat. Efter middagen ska jag verkligen försöka ta mig i kragen.

 

7 thoughts on “Våndor med första utkastet

  1. Kämpar också med trovärdighet och logik. Inte alltid så enkelt att hitta på lösningar alldeles själv. De ska ju liksom funka överlag i den värld en byggt upp. Bra att du inte ger upp. Lycka till nu!

  2. Hehe det där med städning är ingen dum idé ändå. Huset blir rent och hjärnan får arbeta i lugn och ro. Klart du inte ska ge upp, tänk inte tanken ens!!! 😮 Problem är till för att övervinnas. Så det så! Det finns en lösning på allt. Pepp i massor! 😘

    • Huset är renare än på länge. Renheten skulle kunna vara ett mått på hur skrivprocessen mår hehe. Ingen fara, jag ger aldrig upp även om tanken föresvävar mig någon millisekund emellanåt. Nyskrivandet är den tuffaste processen för mig. Extra tuff för mig eftersom jag kör utan synopsis men samtidigt kan den vara euforisk de stunder jag har flow. Jag tror jag har kommit på något som kan funka för att få min karaktär trovärdig och ge lämpligt motstånd. Tack finaste du för pepp!! <3 Jag kämpar mig vidare genom manusets djungel :)

    • Den suger något hemskt! Men jag vet ju att det alltid går över och det bästa är att ta tjuren vid hornen. Bara det att det ibland tar lite tid, hehe. Jag måste ladda. Städning eller rabattrensning brukar funka bra men nu är rabatterna stelfrusna så det var bara städning att välja på :)

      • Haha, jäkla frusna rabatter! Att rida ut stormarna är ungefär hälften av processen känner jag. Och som allt annat i livet så löser det sig på sikt, det försöker jag iaf intala mig i mentalt kritiska lägen 😄

Kommentera

