Fastnat i New York

Det jag befinner mig i just nu är en högintensiv plot/scen/struktur-tänkar-period. Manus tre som är sista delen i min ungdoms-fantasy-trilogi utspelar sig inledningsvis i New York. En stad jag aldrig varit i och inte kan platserna där scenerna äger rum. Därför har jag tagit hjälp av Google Maps. Ett suveränt verktyg där jag kan gå ner på gatunivå och röra mig på gatorna nästan som om jag var där.

Min karaktär är ganska så rörlig av sig och för att göra en så bra miljöbeskrivning som möjligt behöver jag veta hur det ser ut. På riktigt. Vanligtvis brukar jag inte grotta ner mig allt för mycket i miljöbeskrivningar i nyskrivsfasen men här var jag tvungen för att hitta rätt ställe för en viss scen. Och när jag hittade den på Google Maps kom scenerna till mig så mycket lättare. Nästan som om jag var där. Och området jag hittade är perfekt! På en viss gata ligger det tätt med butiker, pubar och restauranger medan bara två kvarter bort skabbiga lagerlokaler och kontorsbyggnader med igenbommade fönster. Att vistas där en mörk natt som min karaktär är inget jag skulle vilja göra. Särskilt inte för det som rör sig i gränderna.

Ska bara skriva ner det också. Fastnar i gatuvyerna och drömmer mig bort i handlingen.

8 thoughts on “Fastnat i New York

    • Behöver bara få ur mig idéerna också :) På pränt. Men jag antar att tankarna behöver flöda fritt ibland för de är lite överallt i manusen just nu :)

  1. Vad smart att göra så. Hm… Önskar att jag inte skrev om en plats som inte finns helt plötsligt. Men fick lite inspiration från en film för några dagar sedan. Inte för att sno miljöer direkt utan det var snarare känslan som miljöerna förmedlade.

    • Faktiskt så har jag en fantasiplats i mitt manus som utspelar si i verkliga världen. Den kan jag ha lite svårt att få kläm på ibland hur det egentligen ser ut. Men som i ditt fall gäller det att hitta inspiration och nysta vidare med det man har :)

Kommentera

