Några raders lycka

Efter några månaders skrivpaus har jag öppnat manuset och skrivit. Bara drygt en sida, men ändå. Det känns fantastiskt. Och jag har ingen press på mig själv att skriva massor eller ens varje dag. Än. Jag är bara glad att livet normaliserats och att skrivglädjen fortfarande finns kvar. Det där med att ge ut något har jag skjutit långt på framtiden. Hur långt vet jag inte men jag undviker pekpinnar så långt som möjligt. Pekpinnar, deadlines och liknande krav dödar min kreativitet. Men det betyder inte att jag inte har några mål. Jag SKA skriva klart min trilogi. Hur lång tid det än kommer att ta. Och det ska ges ut i bokform på ett eller annat sätt.

Ska jag vara ärlig har jag haft många tveksamma tankar kring sista delens innehåll, om handlingen och intrigerna kommer räcka, vara tillräckligt bra och locka läsaren hela vägen till slutet. Men vad sista tidens upplevelser lärt mig så vet jag att bara jag släpper taget och bara skriver för att det är kul plus med måttot ”free your mind” så kommer det här bli hur bra som helst.

11 thoughts on “Några raders lycka

  1. Härliga nyheter! Eftersom du har så bra inställning till ditt skrivande kommer det ju att gå hur bra som helst.
    Jag känner likadant med mina texter. Någon dag ska de bli klara och så bra som jag bara kan göra dem. Det är jag helt säker på. Oklart när.
    Vi kanske kan byta böcker med varandra någon gång i framtiden :-)

    • Det är det som är det härliga, att skrivandet ger lyckokänslor. Varför annars skriva liksom :) Så ja, det får ta den tid det tar. Jag är min egen lyckas smed, hehe.

  2. Att låta projekten börja med glädje, drivas av den och slutföras i samma anda är något jag också satsar på. Press och stress känns högst inaktuellt när högsta önskan är normalisering av livet i stort. Trevlig helg!

    • Jag gläds åt varje litet ord jag får ner. Även det lilla kan vara stort. Bara det går framåt. Och går det bakåt så är det till att börja därifrån och sträva framåt igen. På det allmänna livsplanet går det starkt framåt och normaliseringen är så otroligt välkommet in i våra liv. Helgen har varit bra på alla sätt med många saker gjorda. Hoppas din helg också varit bra och att du får en fortsatt bra vecka Marie! :)

      • Men eller hur! Varje ord är ett ord som inte fanns alldeles nyss. Små steg är också steg 😊
        Vad härligt att det går framåt på livsplanet, när det är tufft är normalitet allt man vill ha.
        Det blev en välbehövligt lugn helg här, tack och detsamma. Och igen, kul att du är tillbaka 😊

  3. Vad härligt med skrivglädjen! Grattis till den :) Du tänker helt rätt, tror jag. Deadlines kan verkligen vara sådana kreativitetsdödare (och ibland, tvärtom, men man måste ju känna efter var som passar en bäst i det läge där man är). Jag tänker också så med mitt eget manus just nu, att jag skriver på, och någon gång blir det klart. Det viktiga är ATT det blir klart, inte NÄR det blir klart.

    • Deadlines kan absolut vara bra för motivationen! Det erfor jag i somras när testläsaren läste ikapp mig i redigeringsarbetet :) Jag tror jag blev klar tre veckor före utsatt tid just därför. Men i vissa fall som nu när jag är i nyskrivsfas och haft lite jobbiga händelser så får det ta den tid det tar. Att jag skriver igen är så mycket värt att när det blir klart är obetydligt i det hela :)

Kommentera

