Livet går vidare

Hej igen!

Ja, det blev en dryg månads paus. Veckor där jag pendlat mellan hopp och förtvivlan. Nu är förtvivlan nästan helt väck och hoppet har tagit betydligt större plats och tilliten till att allt kommer att ordna upp sig. Men det jag har gått igenom önskar jag ingen förälder. När ens barn mår psykiskt dåligt är det som om ens hjärta krossas av en demons näve som kramar om det med sitt djävulska mörker. Vi har tragglat oss upp ur slukhålet och ser ljust på framtiden igen. Jag har lärt mig mycket om både mig själv och mina barn. De är två fantastiska individer som jag trodde jag kände men ack vad fel jag hade.

För första gången har jag kommit i kontakt med begreppet särbegåvad. Att vara särbegåvad eller särskilt begåvad som det också kallas innebär att livet inte är lika enkelt som för ett normalbegåvat barn. Hjärnan är så mycket snabbare och fattar saker på mindre än en minut som andra barn behöver flera dagar på sig att lära in. Vi första anblicken låter det som en gudagåva men tänk dig att varje dag vara bland människor som fattar allt mycket långsammare än du och för att inte tala om att behöva sitta i en skolbänk och aldrig få lära dig något nytt och tvingas vänta in alla andra. Aldrig få stimuleras med något som får hjärncellerna att jobba lite extra. Tack och lov har barnens skola upptäckt detta hos ett av mina barn och anpassat undervisningen. Den glädje som lyser i min dotters ögon numera är den bästa gåva jag någonsin fått. Om det är så att båda våra barn är särbegåvade vet jag inte men bara att få kunskap om begreppet särbegåvad och vad det kan ställa till med är en fantastisk ögonöppnare.

Bokmässan blev det aldrig något av. Och skrivandet har legat helt i malpåse som ni säkert förstår. Jag har inte haft den minsta lust att ens tänka på det. Tills nu. Och tänka på det är vad det får stanna vid nu och ett tag till. Så vad jag ska blogga om vet jag inte. Fast en recension hade jag tänk göra framöver, bara boken kommer med posten och jag har läst klart den. Vi ses när vi ses. Bloggen är i alla fall inte helt död även om inläggen inte kommer dugga så tätt framöver.

19 thoughts on “Livet går vidare

    • Jag är beredd på svackor men då vet vi hur vi ska tackla det och det finns hjälp att få. Det är verkligen underbart att det ljusa i livet är tillbaka! :)

  1. Å så skönt att ni kommit igenom det här, vet vad det var frågan om och har hittat en lösning! Och att skolan har kunnat ta det till sig och göra nåt åt det! 😃💖

    • Skolans personal har varit fantastik! Utan deras hjälp vet jag inte var det hade slutat. Har tänkt mycket på dig och att jag borde skriva ett mail. Men du vet ju vad vi har stått i ;) Kram

      • Jag tänkte på dig senast för bara några dar sedan, att jag skulle skicka ett mejl av typen ”kram” eller nåt sånt. Men sen hann jag inte förrän jag såg ditt inlägg.
        Jo jag vet ju att ni verkligen har haft mycket. Så härligt med sån skolperson!
        :D KRAAM!

  2. Välkommen tillbaks! Vad skönt att det börjar ljusna igen. Men förstår att det måste ha varit tufft. Skönt då att få den hjälp man behöver.
    Är också nyfiken på recensionen och vilken bok det handlar om :)

    • Tack! <3 Jag är jätteglad över att vara tillbaka lite smått. Recensionen kommer gälla sista delen i en trilogi, så mycket kan jag avslöja hehe. Men så mycket recensioner kommer det inte bli framöver då det tog alldeles för mycket av min tid. Jag vill hellre satsa den tiden på min familj och att bli klar med min egen trilogi. Skapligt klar i alla fall :)

  3. Hej Carola! Jag känner verkligen med dig – trots att jag är föräldra-rookie så har jag redan lärt mig att det inte finns något som är värre än när barnen mår dåligt. Det låter härligt att ni har fått hjälp från skolan och att det börjar ser ljust ut. Jag hoppas att det forsätter åt det hållet! Skrivandet finns alltid kvar, börja när du är redo! Stor Kram!!!

    • Det behöver inte vara stora saker förrän man som förälder får hjärtat i halsgropen om barnen inte mår bra. Det här var något i hästväg det vi var med om. Utan hjälp utifrån hade vi inte klarat det. Glädjen har äntligen återvänt i våra liv och vi är en erfarenhet rikare. Skrivandet har börjat så smått i huvudet och snart nog får det rinna ut genom fingrarna. :) Tack snälla Charlotte för pepp! Kram!

  4. Vad fint att din förtvivlan nästan är helt väck och i stället har ersatts av hopp. Jag har tänkt på dig ibland och undrat hur det har gått. Så det var skönt att höra av dig :-)

  5. Å vad jag känner igen mig. För några år sedan släppte jag i princip allt för att ägna mig så mycket som möjligt åt mitt ena barn som var helt nere. Och det var inte någon snabb väg tillbaka, jag skulle säga att det blev långsamt bättre och att i år känns det som om vi verkligen landat rätt. Så kram och gud vad skönt att skolan också ser och gör något!

    • Ja, vad gör man inte för sina barn? De betyder allt! Vi har haft tur som fått bra hjälp från alla håll och kanter. Tack för kram Mia! Det värmer i hjärtat <3 :)

  6. Å. Jag blir lite tårögd. Vad jobbigt för er menvad fint att ni är på rätt väg och får så bra hjälp. Just det där att bli sedd som barn, som den man faktiskt är – när man är lite annorlunda än andra, det är ju so OTROLIGT viktigt. Vilken tur att ert barn har just er som föräldrar! STOR kram till er allihop, och välkommen tillbaka!

    • Den hjälp vi har fått har varit ovärderlig. Och precis som du säger, att se och lyssna på barnet är så OTROLIGT viktigt som du skriver. För ett av barnen kan jag väl tycka att det inte har fungerat fullt ut från skolans sida men det går ändå skapligt bra. Själv har jag känt mig otillräcklig vissa stunder men det är en naturlig känsla i det vi gått igenom (har inte berättat allt med hänsyn till barnens privatliv). Men nu är vi iallafall uppe ur hålet och känner glädje igen. Tack för kram! Det värmer gott! :)

Kommentera

