Svårt att ställa om

Jag hade inte väntat mig något annat men det är ändå frustrerande. Att gå in i nyskriv-läge tar tid. Jag hade trots det lite flyt härom dagen och ska nu börja på kapitel 2. Hjärnan vill hela tiden analysera och bedöma allt jag skriver. Mycket tid går åt till att försöka korrigera min edit-läge till skriv-läge. Rädslan att jag inte ska få till en bra och hållbar intrig genom hela manus tre ligger och stör, ändå vet jag att om jag bara skriver så kommer det lösa sig.

För att undvika den här inre konflikten så gör jag en massa andra saker istället. Kollar facebook, instagram, bloggar men helst undviker jag datorn överhuvudtaget. Enda fördelen är att jag har fått ut en massa skräp ur förråden som jag också dragit mig för under semestern att ta tag i. Nu är altanen fullproppad med sopsäckar och prylar som ska slängas.

För att försöka få lite inspiration plockade jag fram lite faktaböcker om svunna riken och mytologier men det gav inte så mycket. Bara en bekräftelse på att den plan jag har är den jag bör hålla. Läste i James Scott Bells senaste skrivhandbok ”The mental game of writing” att det kan ta månader att ställa om från edit-läge till skriv-läge. För övrigt en mycket bra bok som peppar en att skriva vidare. Och det är vad jag tänker göra. Fortsätta tvinga mig att sitta vid datorn varje dag och skriva minst tre meningar. Det har funkat hittills.

14 thoughts on “Svårt att ställa om

  1. Å vad skönt att läsa det här! Puh….. Det förklarar varför det var så lätt att redigera, sortera, planera, rensa, uppdela, ta bort, göra mer eller mindre omfattande omsskrivningar osv. För nu är det ju meningen att även jag ska få till de där nyskrivna delarna som måste in i mitt manus. Och jag har idéer om vad jag ska skriva! Det är inte det! Ändå tycks jag fortsätta med redigering och att ordna till manuset! Inte ett dugg svårt spendera timmar i sträck med det!
    Nu det senaste fick jag se på K.M. Weilands blogg en länk till en entimmes lång gratis video om fördelarna med Scrivener, reklam för att köpa den guruns tuturing datorprogram förstås, men jag tog till mig de tips jag snappade upp och beslöt lägga över manuset på Scrivener. Som jag ju för övrigt haft i flera år utan att använda mer än för att testa lite.
    Och så sent i går kväll samlade jag ihop manusets alla delar, kopierade först över dem till word och importerade sen till Scrivener. För tipsen var bra och jag behöver nåt verktyg som ger mig överblick över manuset nu när jag bara måste börja skriva nytt.
    Men det får bara inte ta flera månader till dess….
    Länk till Weilands blogg: https://www.helpingwritersbecomeauthors.com
    Ha det bra Carola och tack för tipset om Weilands podcaster, det ledde ju vidare! 👍

    • Tips från erfaret folk är a och o. Jag slår inte lika hårt på mig själv när det inte går som jag tänkt mig. Om det är naturligt att det går trögt även för andra så har jag större tillit till att det kommer bättre tider. Vad kul att mitt tips om Weilands blogg har gett dig så bra hjälp! :) Bara att kämpa på.

  2. Det finns ingen lösning på problemet, bara att ”slå ner rumpan på stolen” och skriva. Men det är ibland lättare sagt än gjort. Jag har också legat lågt vad det gäller skrivande i sommar, och har hunnit rensa ut en hel del jag också. Du kommer snart igång på allvar när det blir mörkare om kvällarna.

  3. Jag har ett bokmärke framför mig där det står: The best time to plan a book is while you’re doing the dishes. (Agatha Christie). Så du har nog jobbat hela tiden – egentligen :-)

    • Skrivandet har kommit igång så smått och nu planerar jag både vid sidan om och under skrivandet. Såå härligt att vara på rätt spår igen! :)

Kommentera

