Svårt att lära nytt

Jag är en sådan som gärna skriver rakt upp-och-ner utan någon planering alls. Sedan en lång tid tillbaka har jag haft ambitionen att inför tredje manuset – sista delen i trilogin – göra en outline på vad som ska hända. Inte för detaljerat men ändå skriva ner viktiga hållpunkter och vändningar för att få ihop en bra story. Jo pytsan. Det gick ju åt skogen. Kanske gav jag upp för snabbt. Jag har ingen som helst erfarenhet av detta och kanske ska de ta flera veckor att få till något som är en bra karta.

På något sätt känns scenerna så torftiga och avlägsna som jag ”tänker” fram. De vibrerar inte på det sättet som när jag skriver ur tomma intet. Kanske ska det vara så? Det jag har åstadkommit är en lista på karaktärer som måste vara med. Den känns bra i alla fall. Sedan har jag börjat på en lista på frågor som måste besvaras. Behöver definitivt kompletteras. Sedan så är det ju det som ska hända. Jag har inledningen i huvudet och slutscenen. Fluffet där emellan är väldigt vagt. Något har jag pressat fram men det är mer på en övergripande nivå än konkreta scener. Det här är läskigt som fan! Fixar jag det här?

Jag laddade hem James Scott Bells senaste skrivhandbok till min Kindle-app. Den heter ”The mental game of Writing – How to overcome Obstacales. Stay creative and prodictive, and free your mind for success”. Precis vad jag behövde. Bli påmind om mitt gamla måtto – Free Your Mind! I början av boken tar han upp att om du vill vara en skrivande person (tyvärr finns det i svenska språket ingen bra motsvarighet till writer därför använder jag begreppet skrivande person) så måste du besluta dig för att vara det. Det är stor skillnad mellan att vilja vara och besluta sig för att vara en skrivande person. För mig var det enkelt. Jag har aldrig tänkt i banor att jag vill vara en skrivande person, jag ÄR en skrivande person. Det handlar inte om att jag vill bli framgångsrik författare och sälja tusentals böcker även om det vore trevligt. Jag vill skriva för att jag älskar att vara i min värld som jag själv skapat och knacka ner den på en vit skärm.

Det fick mig att besluta mig för något annat. Jag ska börja skriva utan outline. Göra som jag gjort förut. En bloggvän skrev ett inlägg med en passande rubrik nyligen. In i kaklet. För det är vad som funkar bäst för mig när hjärnan vill vara med och bestämma – skriva av bara farten och se vart man hamnar först när man är i mål. Min skrivglädje kommer när jag överraskar mig själv med alla kaninspår som jag hakar på och de verkar inte vilja visa sig när jag kämpar med en outline. Huvudsaken är att jag vet början och slut. Fluffet däremellan vet jag kommer om jag låter mig flyta med strömmen. Den kan virvla till ordentligt ibland, även hamna i någon stillsam pöl men då är det bara att grabba tag i årorna och ro sig ur den stiltjen också.

Nu grabbar jag tag i de där årorna … Hjärnan får stanna kvar på land. Men fatta – jag skriver på manus 3! :)

11 thoughts on “Svårt att lära nytt

  1. Haha, härligt inlägg! Jag tror som du redan är inne på att det nog funkar bäst för dig att skriva som du är van vid, om det stimulerar skapande bäst. I ditt fall kanske det är bättre att göra outlinen EFTER att du skrivit det, för att se hur dramakurvan ser ut och om den behövs stöttas upp någonstans. Att alla vändpunkterna finns där de ska vara, att alla trådar knyts ihop osv. Jag tror inte man nödvändigtvis behöver göra den före, om det inte kommer sig naturligt. Massor av pepp. Ja, tänk, bok 3!!! :o Det är stort!

    • Vi fungerar så olika när vår kreativitet är på topp och jag insåg att hur bra en outline än kan vara för att slippa onödiga omskrivningar så är jag ingen outlinare :) Sedan tror jag inte det kommer bli lika mycket omskrivning som manus 1 inneburit eftersom jag lärt mig så otroligt mycket på vägen. Dramakurvan kommer knappast saknas eftersom jag somnar om jag ska skriva allt för triviala scener hihi, men som du säger kan det vara bra att göra den där outlinen efteråt för att se hur balansen är.
      Tack för pepp! :)

  2. Det där är ju jätteviktigt, att inse att alla gör olika. Sådär kände jag när jag försökte mig på ett synopsis för ett tag sedan, alltihop kändes så platt och tråkigt. Sedan blev det lite bättre när jag betonade den inre utvecklingen.
    Ibland får jag för mig att vissa skrivkurser förmedlar en mall på hur man i olika steg ska göra. Jag kan tänka mig att det blir knepigt om man är helt ny och inte passar in i mallen.
    Häftigt att du är inne på manus 3. Bra jobbat! Heja!

    • Det finns många skrivråd hur man skapar en outline, synopsis, plottar osv men är man inte funtad åt det hållet så går det inte. Jag försökte ändå och gav det en chans. Men nu när jag börjat skriva på första kapitlet känns det bra mycket bättre. Tack Eva för hejaropen! Behöver dem såhär i nystarten av ett helt nytt manus :)

  3. Jag har ju aldrig kunnat skriva utifrån ett synopsis och känner så väl igen mig i det du beskriver. Jag måste sätta karaktärerna i en situation innan berättelsen börjar rulla på, men vi är ju alla olika :)

    • Där slog du huvudet på spiken! För mig måste karaktärerna också sättas i en situation. Helst då trubbel förstås, hehe. På så sätt skriver jag mig fram till lösningen :)

  4. Bra jobbat! Vad duktig du är :-)
    Och du har rätt, det är bäst att göra det som faller sig naturligt när det gäller skrivandet. För mig fungerar en detaljerad däremot väldigt bra då min hjärna gärna leder mig in på villovägar :-)

  5. Härligt. Hurra. Huvudsaken är ju att det funkar. Jag skrev min bok utan outline. Fast. Det blir mycket att stryka. Men. så himla roligt man har medan arbetet pågår.
    Trots det. Tänker vara mera strukturerad och förberedd nästa gång. Får väl se hur det går? Orolig att lusten går förlorad. Fast man kan ju som sagt var göra outlinen efteråt. Bra idé.

    • Välkommen hit! :) Jag ville så gärna vara ordentlig och strukturerad men så svårt det blev. Kreativiteten dog som en fluga i såpbad. Men ambitioner är bra och försöka kan man alltid. Hoppas det går bättre för dig :) Annars är det möjligt att rätta till det i värsta fall efter att utkastet är klart. Du brukar idéerna klarna :)

      • Tack!
        Det verkar ju gå riktigt bra för dig, och kanske är det bra att känslorna får styra första delen av arbetet och hjärnan nästa :)

Kommentera

