Njuter av min skrivbubbla

Det här flowet som har infunnit sig i mitt skrivande under semestern är underbart. Idag har jag avklarat två kapitel i min redigering. Det första kapitlet jag tog itu med krävde lite omskrivning men det andra var så bra så det behövde bara putsas på lite lätt. Nu har jag bara elva kapitel kvar vilket motsvarar lite drygt hundra sidor.

Imorgon hoppar jag in och jobbar en vecka. Då kommer det inte bli så mycket redigerat men jag ska ändå försöka snika åt mig lite tid för att få några sidor genomarbetade och skrivna om det som behövs. Särskilt det kapitlet jag ska börja med nu behöver skrivas om. Inte så mycket men ändå lite.

Efter att omskrivningar och redigering har gått så fantastiskt bra de senaste två veckorna drömmer jag om att börja jobba med utkastet på uppföljaren men också att börja outlajna del tre. För att göra det behöver jag göra en del research. Research i sig är inspirerande och väcker idéer till scener. Det jag oroar mig för är att jag ska komma på saker som kräver att jag ändrar i första manuset. IGEN! Men det är nog ett i-landsproblem. För att slippa allt för mycket omskrivningar så ska jag inte göra som med första manuset – skriva allt helt fritt från huvudet. Jag behöver en tydlig plan och karta över vad som ska hända kapitel för kapitel. Ska bli spännande när jag väl är där att testa hur det funkar. Först ska jag bli klar med manus ett.

4 thoughts on “Njuter av min skrivbubbla

  1. Skrivbubblor är det bästa ju!
    Det är det där som kan vara lite jobbigt när man skriver på en trilogi eller serie, plötsligt finns det något som kanske borde ha nämnts i första boken när man jobbar med manuset för del tre. Som tur är går det alltid att lösa :)

    • Så länge jag inte gett ut någon av delarna är jag fri att ändra hur mycket jag vill :) Ska ändå försöka begränsa mig så jag blir klar någon gång :)

    • Jag kommer nog ha ett första utkast på del tre och ett lite mer genomarbetat manus på tvåan. Detta för att visa att det finns substans till trilogin. Av begripliga skäl vill ytterst få förlag satsa på en debutant som säger sig vilja skriva en trilogi. Med utkasten har jag lite mer att komma med :)

Kommentera

