Skrivrace

Under onsdagen hade jag ännu ett skrivrace liksom i måndags och blev klar med ytterligare ett kapitel. Mycket nyskrivet men av de 9 och en halv sidorna återanvände jag kanske två sidor och justerade texten lite så att det anpassades till rätt karaktär som framförde dialogen. Tidigare var det en annan karaktär som förde dialogen. Det har också försvunnit ett kort avsnitt där man berättar om en karaktär (släkting). Jag tyckte ganska mycket om det avsnittet men karaktären förekommer inte ens i det här manuset så det får flytta till del 2 där han dyker upp. En burdus skeppsbyggare med spännande bakgrund som jag gillar skarpt.

Senare efter middagen på onsdag kväll slängde jag ihop två nya sidor som fick ersätta inledningen på nästa kapitel. Även där kommer jag ta bort ett avsnitt men det känns bara bra eftersom jag inte längre ser att det fyller så stor funktion. Jag häpnar själv över min kapacitet att få till så många nya sidor på en och samma dag. Helt nyskrivna sidor. Från november förra året fram till nu har det knappt blivit något skrivet alls. Det är som om jag dämt upp alla orden och nu låter dem forsa ur mig. Då och då går jag ett ärende till köket eller gör något annat för att få igång blodcirkulationen.

Idag (torsdag) tar jag ledigt från skrivandet och tar tåget till Göteborg med familjen för en heldag på Liseberg. Men fredag hoppas jag bli klar med det påbörjade kapitlet. Eller så blir det under helgen.

Och så vill jag passa på att hälsa alla nya bloggläsare varmt välkomna! Ni är flera som har börjat följa min blogg och det är jättekul. Kommentera gärna mina inlägg eller gilla dem eller bara läs. Det är vilket som. Varmt välkomna är ni i alla fall!

 

11 thoughts on “Skrivrace

  1. ”En burdus skeppsbyggare med spännande bakgrund…” Det låter intressant :)
    Härligt med en liten paus från skrivandet också och Liseberg blir nog roligt.

    • Skeppsbyggaren fanns med i manuset från början men efter alla redigeringar har han strukits. Mest för att det blev för spretigt och han hade ingen egentlig uppgift. Men han är för bra för att stryka helt så i manus två har han fått flera uppgifter. Dock inte att bygga ett skepp, hehe.

  2. Hej Carola! Jag är nyfiken: Hur ser ett av dina skrivrace ut? Har du en fast tid, till exempel en pomodoro, då du verkligen öser ur dig allt på 25 minuter, eller är du en av de lyckligt lottade som kan vara helt fokuserade i flera timmar utan sådana knep? Det är alltid roligt att få ta del av skrivprocesser. Lycka till med boken!

    • Hej och välkommen Tobias! Jag var tvungen att googla vad pomodoro är :) Eftersom jag använder mig av den tid jag får utan att veta hur lång den är från början så är svaret nej. När jag slår på skrivknappen så öser jag ur mig från det jag börjar tills jag slutar. Om jag inte har skrivit under en period går det trögare och jag kan sitta och fundera mer mellan tangentnedtryckningarna. Men är jag väl igång som nu kan jag sitta i flera timmar tills kroppen säger stopp eller något annat (oftast barnen) distraherar. Jag hör också till den gruppen som skriver fritt utan förarbetat synopsis men det är något jag försöker komma ifrån eftersom det innebär så mycket omskrivningar. Kaninspår som jag kallar oväntade vändningar är något jag gärna följer upp utan att ha en aning om var de slutar. Men oftast leder de till bra saker och inför tredje manuset i trilogin ska jag försöka plocka med mig kaninspåren redan i synopsisarbetet. Tidigare har jag skrivit utifrån att jag vet början, vad som ska hända i mitten och slutet. Utifrån det har jag skrivit mig fram till de milpunkterna. Och fastnar jag på vägen brukar jag ha måttot att skriva ändå vad det än blir för skit. Hellre något att redigera än ingen text alls och som alltid kommer jag igenom hindren på det sättet. Det händer dock att det tar tvärstopp och jag har helt slut på orden på något konstigt sätt. Då räcker det att jag läser ett par dagar så är jag snart igång igen.
      Så ser min skrivprocess ut. Nu ska jag kika in på din blogg :)

      • Gudars, tack för ett så uttömmande och fint svar! Jag gillar uttrycket kaninspår mycket. Kanske kunde man även se det som kaninhål, som slussar en likt Alice till oanade platser?

      • Haha, ja men precis så är det!! Något fullständigt oväntat dyker upp som bara måste med och det är svårt att inte låta sig swishas vidare i de där tunnlarna när jag närmar mig trehundra sidor :P Säcken måste ju knytas ihop någon gång också.

  3. Haha, neeeejeeee, jag gillade också det avsnittet. Men skönt att höra att han kommer igen senare. :)
    Härligt att höra arr du har sånt flyt just nu. Visst är det härligt när fördämningarna brister? :D

    • Ja, eller hur. Hans bakgrund och person är speciell. Men den gör sig bättre i manus två. Det blir rörigt med för många karaktärer och jag har ju redan nio stycken att hålla reda på. :)
      Det är underbart när flowet kommer så enkelt dag efter dag! :) Särskilt efter vinterns och vårens skrivtorka pga tidsbrist.

  4. Ping: Bot mot skrivkramp: Seventh Sanctums slumpgeneratorer – Tobias Holmgren

Kommentera

