En inblick i fantasyns historia

För ett tag sedan läste jag ut ”Tusen år av Fantasy – Resan till Mordor” skriven av Bo Eriksson. Det är en bok som ingår i kurslitteraturen till den skrivkurs jag anmält mig till i höst. När jag kommit halvvägs började jag bli ganska orolig. Den innehåller enormt detaljerade fakta från berättelser i bibeln, eddan och andra medeltida berättelser som är grunden till mycket av dagens fantasylitteratur. Bland annat Sagan-om-ringen-trilogin av J.J.R Tolkien. Hur skulle jag kunna banka in all denna fakta inför en tentamen undrade jag smått skräckslaget. Det verkade lika meningslöst som att lära in när alla sveriges kungar föddes och dog. Jag har läst andra kurser på universitet där jag inför omtentamen lärde mig en engelsk bok om ekonomi helt utantill i ren desperation. Vad skulle det här bli? När jag läste kursplanen förstod jag syftet med boken och blev lugn igen. Målet är att redogöra för och kritiskt reflektera över fantasylitteraturens traditioner och genrer.

Ja men då så. Boken gav mig en mycket bra historisk bild över traditioner i fantasylitteraturen. De flesta väsen har ett ursprung långt tillbaka i medeltiden. Vissa härstammar långt utanför europas gränser. Det mest fascinerande är att människor verkligen på allvar har trott att det funnits cykloper, enfotingar, drakar och annat oknytt. Detta har sedan följt med i berättelser som förts vidare från mun till mun för att sedan antecknas ned av någon skrivkunnig och sedan i sin tur använts i nya berättelser med nya vinklingar. Alltså, vilken skatt våra förfäder skapade med sin fantasi som vi idag fortfarande kan ta del av och utveckla vidare till något nytt och fräscht!

Jag har själv hämtat inspiration från mytologier och av det skapat min egen värld. När jag läser på i ämnet får jag nya uppslag som pusslar ihop så att regler och syften med världen blir mer och mer komplex. Inte så komplex att det blir svårbegripligt och rörigt. Snarare att sammanhangen mellan olika detaljer blir naturliga och vävs ihop på ett trovärdigt sätt. Jag har fortfarande en del kvar att jobba med när det gäller mitt världsbygge. Precis som med karaktärerna är världen minst lika viktig att få till så läsaren upplever den intressant och spännande.

Oftast är det ganska enkla medel som behövs för att få till så detaljerna i den påhittade världen blir trovärdiga. Men ibland händer det att det enkla blir svårt. Fantasylitteratur kräver att man vågar tänka utanför ramarna. Tänja på verkligheten som man känner den till något annat men ändå att den ska ge någon sorts igenkänning hos läsaren. Jag har haft svårt (trots min vilda fantasi) att få till antagonistens värld och kultur som skiljer sig från protagonistens. Jag vill inte att antagonisten ska vara helt genomond och göra onda saker för sakens skull. Varför är det så viktigt att förgöra världen? Varför offra så många liv utan mening? Jag har några trådar som jag ska väva vidare på i min berättelse. Det kanske inte blir en tätvävd Gore-TEX-kappa. Kanske mer en grovt virkad slöja.

Det här blogginlägget börjar bli lite långt nu men jag vill avsluta med att slöjor är det där enkla jag pratar om. Slöjor som lägger ett skimmer av mystik över berättelsen. Det behöver inte vara en hel encyklopedi med förklaringar om hur världen ser ut och fungerar. Mystiken väcker nyfikenhet, spänning och framförallt läsarens egen fantasi. Encyklopedier är uttröttande och hemska läsdödare. Om man inte använder dem som researchmaterial då förstås för att skapa slöjor :)

12 thoughts on “En inblick i fantasyns historia

  1. Många gånger när det gäller skrivarkurser som är genrebetonade, är kurslitteraturen till för att man ska skaffa sig en djupare förståelse för genren i sig.
    Det där kommer att gå strålande, Carola och jag håller alla tummar och tår för att du tar dig in! :)

    • Ja det är väl så. Jag är så van via andra kurser jag läst att allt ska nötas in på detaljnivå :D Jag har fått besked att jag hör till urvalsgruppen övriga sökanden. Vet inte vad det innebär men om jag inte får en plats blir jag inte ledsen. Besviken förstås, men inte så att jag bryter ihop och ger upp. No way! :) Det här är bara en kul grej och chans att komma några steg vidare i min skrivkarriär. Som du vet var jag ju skeptisk först men what ever will be will be :)

  2. Vilken bra bok, när du förstod syftet med den :-) Ju mer man vet, desto fler idéer får man.
    När får du veta om du kommer in på kursen? Håller tummarna!

    • En tung bok för den som inte är inne på ämnet fantasy men för en sån som mig är den bara upplyftande. 12 juli på eftermiddagen får jag veta. Nerverna kommer vara ganska spända den dagen. ;)

  3. Jag tycker det är väldigt spännande och intressant att läsa om historia och mytologi. Sen beror det förstås på hur den är skriven. Mycket beror ju på författarens sätt att tackla det hela skriftligt. Men jag hade gärna kastat mig in i den boken.

    • Jag kommer inte ihåg hur många sidor boken är på men det är över 300 sidor. På sidorna märks det väl att Bo Eriksson är insatt i ämnet. Ska jag vara ärligt skummade jag vissa partier då jag inte kände för att veta hela berättelsen han analyserade. Däremot är det en stor fördel att ha läst Sagan om ringens alla delar då det är den han med jämna mellanrum visar på vad Tolkien har hämtat från historien och fört in i sin berättelse. Det gav många aha-upplevelser som jag tar med mig i mitt eget världsbygge.

      • Hehe… det händer att jag skummar här och där också. Även när jag läser skönlitteratur.
        Jag borde kanske läsa om Sagan om ringen, och så har jag fyra böcker till av Tolkien jag ännu inte läst. Har dem kvar fortfarande i alla fall. Om utifall jag skulle känna för att läsa dem.

Kommentera

