Midsommarledigt

Under tisdag och onsdag har jag städat nästan maniskt. Inte för att jag måste för någon annans skull (fast det är ju trevligt att det är rent när man får makens föräldrar som gäster förstås) utan för att det gick av bara farten. Jag är normalt inte alls road av att städa men så här rent i huset har vi inte haft på åratal. Det gick bara inte att sluta. Igår onsdag höll jag på från det jag kom hem vid 16-tiden ända fram till klockan halv tio på kvällen. Jag somnade gott efter det där träningspasset. Som ni förstår så har det inte blivit något skrivet men men… Det finns alltid en ny vecka.

Kylskåpet är laddat med sill, varmrökt lax och annat gott som hör midsommar till. På midsommar ska jag göra en tårta som min farmor gjorde när jag var liten. Hon kallade den ”läfse” (värmländska). Det är en sorts marängtårta med tunn sockerkaksbotten med hårt vispad äggvita som får gräddas i ugnen en stund. När den svalnat delar man den på mitten och har vispad grädde emellan de två delarna som läggs ovanpå varandra. Jag kommer piffa upp grädden med lemon curd och lägga på färska jordgubbar på alltihopa. Tror ni det blir gott? Det tror jag! :)

TREVLIG MIDSOMMAR!

marangtarta

 

13 thoughts on “Midsommarledigt

  1. Vad duktig du har varit! :)
    Jag har inte hunnit nagelfara med någon städning för vi har ju målat om huset och skruvar nu trall för allt vad tygen håller så vi ska bli färdiga till midsommar. Men jag körde en storstädning i maj, så den får duga tills vidare.
    Den tårtan såg galet god ut! Jag ska också göra en tårta imorgon, dock inte med maräng. Får ge mig på en sådan när jag har mer tid att lägga på matlagning.
    Glad midsommar! :)

    • En storstädning håller faktiskt ganska länge. Satsa du på er trall :) och förresten, varför städa inne om ni ska vara ute :p :) Glad midsommar!

  2. Jag hade behövt bli lite manisk vad gäller städning, tycks börja men aldrig bli färdig!
    Om du tar bort sockerkaksbottnen och öser på med ännu mer bär av olika slag istället, så kommer jag cyklandes och äter tårta med er. HA HA! 😉😱🚴🏻
    Ha en härlig midsommarhelg!

    • Det är så typiskt det där när man städar. Man springer runt överallt. När man flyttar en sak från första rummet till andra rummet ser man saker i andra rummet som ska till tredje rummet osv…
      Du som har blivit så duktig på att cykla, om du pinnar på så lovar jag dig en bit tårta! Nästan så du förtjänar två. Hahaha.

  3. Men åh, min favvotårta! Låter jättegott med lemon curd, det ska jag testa någon gång.

    Vad duktig du är med städandet också. Det är så himla skönt när det är klart. :)

    • Hej Nina! Kul att se dig här igen! :)
      Jag har aldrig testat lemon curd i grädde förut men jag hoppas mina barn uppskattar det. Bara grädde gillar inte den ena dottern men hon älskar citron så förhoppningsvis duger kominationen.
      Heller hur är det skönt när städning är avklarat! Nästa vecka räcker det med ett svep med dammsugaren. :)

Kommentera

