Städiver

I lördags begav sig jag och maken ut i trädgården för att börja projektet häcknedtagning. Vi har längs ena tomtgränsen en spireahäck som vi planterade för 13 år sedan. Den har aldrig blivit beskuren eller gjorts något med sedan dess så nu mejade vi ner den jäms med marken så den kan växa upp på nytt. Tanken var att jag skulle mala ner alla grenar i vår kompostkvarn, men efter två dagars malande, nåja två halvdagar för att inte störa grannfriden, så insåg vi att vi måste nog forsla bort resten till tippen. Mycket annat har också blivit gjort i trädgården som krattning och plantering av blommor och tomater.

Idag firar jag nationaldagen med att städa inne. Ett förrådsutrymme har fyllts på med urväxta kläder och skor efter barnen. Åtta kassar fyllde jag. Förrådet behöver röjas ur ännu mer inför utbygget av huset som påbörjas förhoppningsvis i höst. Men jag ska ju ha lite kvar att göra på semestern också.

Nu är frågan vad jag ska göra resten av nationaldagen. Skriva? Läsa? Rensa ogräs? Jag ska nog försöka skriva lite…

8 thoughts on “Städiver

  1. Visst är det härligt när man får göra bort saker som hängt över en? Vi är nästan färdiga med husmålningen nu (bara det vita kvar runt fönstren som sitter högst upp) sen ska maken börja skruva trall så vi har altanen färdig till midsommar :)
    Skriva låter som en bra idé :)

    • Det är verkligen en härlig känsla att ta itu med saker på att-göra-listan som har stått där en längre tid! Skönt att målningen gått bra. Verkade lite riskabelt det där med stege istället för skylift.
      Något skrivande blev det nästan inget av. Inte så mycket som jag hade tänkt mig. Bara några meningar innan jag blev störd och började pyssla i trädgården istället. Det är svårt att komma in i skrivandet när man gjort ett uppehåll.

  2. Vi är också i uppstarten av ett målningsprojekt, fasadtvätten (gäsp) är gjord. Våren och sommaren pockar med så mycket saker att det är svårt att prioritera skrivandet tycker jag, det är många måsten som ska hinnas med också och jag tillåter mig att vara mindre skrivdisciplinerad – man ska ju hinna må gott, vila och umgås med sina kära också. Och vara ute!
    Känner igen att det är svårt att komma igång efter ett uppehåll, så känner jag med. Det krävs att jag ”läser in mig” igen, så jag hittar tråden. Har tagit ett par veckors paus från redigeringen av mitt manus som jag gör omtag på, för det tar så fasansfullt mycket energi av mig. Iofs tar allt energi nu, även det som är kul, men det stör mig ändå att det jag brinner för också ska äta på mig. :/
    Hur gör du för att bibehålla/få energi till skrivandet?

    • Mycket har blivit eftersatt i vår trädgård sedan småbarnsåren men nu när barnen hellre vill göra saker på egen hand finns tiden att ta itu med det ogjorda. Jag älskar trädgårdsarbete så det är en tuff konkurrent gentemot skrivandet. Hur jag gör för att bibehålla skrivenergin? Den finns nog där hela tiden utan att jag behöver göra något. Det är disciplinen som är problemet för mig så här på försommaren. När jag väl har semester tar jag mig mer tid att skriva. Då får trädgården klara sig bäst den vill. Nästan :) Men när jag tänker efter tror jag läsandet bidrar till att jag vill skriva på min egen berättelse. Särskilt när jag har läst en riktigt bra bok och vill applicera meningsformuleringar och nya scenidéer i min egen berättelse. Men när tiden inte räcker till som just nu – då tar det energi. Den här veckan är helt hysterisk. Som tur är ser jag en ljusning nästa vecka. Hoppas det blir så också :)

  3. Känner också igen svårigheten i att komma igång när man vilat/gjort annat ett tag. Tröskeln är väldigt hög… Men härligt att kunna göra bort lite på attgöralistan :)

    • Trädgårdsarbete är nog den roligaste motion jag vet även om det inte alltid är det jag helst vill göra. Till helgen gör jag ett sista ryck att snygga till efter den nedtagna häcken. Sedan tar jag itu med skrivandet. Då är de värsta måstena i trädgården avklarade :)

    • Ja, vädret har varit perfekt! Temperaturen sjönk som tur var till behaglig värme istället för den tropiska värmen vi hade några dagar. Härligt att du också fick lite gjort med dina växter! :)

Kommentera

