Hur jag hanterar tvivel

Det hjälpte att läsa manuset från början efter att Jante, den pösmunken, trängde ut mig ur skrivrummet. Jag börjar lära lite om mig själv och de signaler som säger att något skaver i manuset. När jag började läsa hittade jag tillbaka till känslan och framförallt tråden. Den där riktningen som inte får göra konstiga hopp eller krumbukter i berättarflödet. Ibland är magkänslan diffus och ibland megastor i form av självkränkande tankar.

Det där diffusa kan jag hitta genom att ta en eller ett par skrivfria dagar och bara fundera på scenen. Mala den lite fram och tillbaka. Då ser jag oftast vad det är jag missat och rättar till det. När det stora Tvivlet sätter in, det megastora när man funderar på att ge upp och hitta någon annan fritidssysselsättning, då har jag lärt mig att jag tappat tråden. Helheten i manuset. Scenerna har rört ihop sig och jag vet inte vad jag redigerat dit eller bort. Karaktärerna blir luddiga och jag förstår inte vad de vill, vad deras mål är eller varför de ens finns med i värsta fall.

Jag blir sällan orolig när det där megatvivlet sätter in. Alltså orolig för att jag aldrig mer vill skriva eller att manuset kanske inte går att rädda. Jag ger det alltid några dagar och gör något helt annat. Slutar tänka på manuset (om det går) och läser, läser, läser, läser. Det mest effektiva att komma över tvivlet för mig är att lyssna på skrivarpoddar. Men främst Helpingwritersbecomauthors. Det är K.M Weiland från bloggen med samma namn som berättar om en massa olika skrivtips. Varje avsnitt kan vara allt från 10 till 20 minuter. Oftast går det bara några minuter in i poddavsnittet och hjärnan är på högvarv. Oftast hör jag heller inte vad hon säger mot slutet eftersom jag är så inne i mina egna funderingar hur jag kan utveckla en scen, karaktär eller något annat. Så vill du ha korta, koncisa skrivtips kan jag verkligen rekommendera hennes poddavsnitt.

Hur hanterar ni era tvivel?

22 thoughts on “Hur jag hanterar tvivel

  1. Du är en riktig kämpe, Carola och jag VET att jag kommer att få läsa din bok en dag :)
    Tack för tipset om podden också! Låter som något jag hade gillat så jag får lyssna lite på den! :)

    • Jag ger aldrig upp! Så länge skrivandet är kul tänker jag försöka och försöka om igen. Kanske jag ger upp just detta manus om jag refuseras år efter år men så länge jag brinner för det så tänker jag kämpa. :)
      Jag är säker på att du kommer gilla poddavsnitten. Perfekt att lyssna på när man städar eller pysslar med något annat. Och korta är de också. Jag har lite svårt för vissa poddavsnitt där det babblas lite för länge.

      • Ja, det är därför jag så sällan lyssnar på poddar, de är alldeles för långa. De här verkar vara så pass korta att t o m jag orkar lyssna :)

  2. Just nu hanterar jag tvivlet genom att sticka ner huvudet i sanden :D

    Jag kallar det att ta en paus innan jag ska börja redigera, hur lång pausen blir vet jag inte :)

    • Jag tycker det är okej att stoppa huvudet i sanden, rensa hjärnan lite och få andra intryck. Det gör att man ser på manuset med pigga, fräscha ögon nästa gång. Och sanden kan ju vara en bok :)

  3. Tack för tips! Jag har letat fram podden och ska lyssna någon dag.
    Oftast är tvivlet ett tecken på att jag är ute på fel spår. Då lägger jag ifrån mig skiten och läser flera böcker på raken i stället. Rätt var det är kommer lösningen eller känslan att det är kul att skriva tillbaka.
    Så även om det är besvärligt är det nog mest en fördel att ha en rannsakningsmaskin i huvudet – fast den får ju gärna vara tyst tills man är klar.

    • Ja, lusten kommer alltid tillbaka. Har man den tilltron tror jag det är lättare att ”genomlida” tvivlet. Läsa är ju suveränt tycker jag. Och tvivlet har ju en funktion som du säger. Vågar man se och förstå vad den vill säga en så är den egentligen en tillgång. Inget ont som har något gott med sig :) Tack för att du delade med dig Eva!

  4. Ja, det där tvivlet kan vara tufft. Men ger man det lite tid tycker jag att man oftast kommer på en lösning. Somligt tvivel kräver mer tid än annat.
    Den där podden ska jag absolut ta och lyssna på, jag behöver all pepp och inspiration jag kan få just nu då mitt tvivel just nu är extra starkt :-)

  5. Svår fråga. Jag är dålig på att hantera tvivel. The bastards get me every time. Men oftast när jag sovit på saken har det lagt sig. Konstigt nog

    • När det där tvivlet övermannar en är det aldrig välkommet. Men som du säger, det går alltid över. Bara att hitta på något annat att sysselsätta sig med under tiden om man som jag inte alltid orkar fightas med Jante 😊

  6. Jag känner igen mig i ditt sätt att hantera tvivlen. Som du vet har jag tvivlat en hel massa genom åren. Och det brukar bara vara att vänta ut dem. Precis som du säger brukar de komma när det är något som skaver, som ett sätt att göra mig medveten om det. Och när jag sätter igång igen brukar det flyta på ett tag till :) Jag har faktiskt inte haft några tvivelattacker av samma kaliber som förr på länge nu :) De flesta har bara varat någon dag och gick över när jag fick lite kort respons på några sidor text :)
    Massor av pepp. You can do it!
    Approå bloggen brukar jag läsa hennes blogg med. Podden hade jag dock inte hört talas om. :)

    • Jag usch ja! Den där svackan du hade nästan ett helt år är inget jag önskar någon. Jag led verkligen med dig då. Det är så skönt att du numera har tillit till att svackan går över :) Tack för pepp! <3 Massor av pepp till dig med!!! :)

  7. Vad skönt det låter (alltså, trots den fulingen Jante), att du har kommit så långt med dig själv och vet hur du ska göra för att hantera tvivlen när de ansätter dig. Det är ganska stort, tycker jag, så stort grattis till det! Och bra tips om bloggen och podden, ska jag definitivt kolla upp!

  8. Tack för tipset! Jag laddade ner alla avsnitt och prenumererade på kommande. Sen kollade jag böcker av Weiland på iBooks och hittade flera, ett par som jag köpte. Också Facebook och hemsidan och… hmmm… lite följa här och lite följa där vilket även gav mig några gratisböcker… HA! Så hanterar jag – om inte tvivlet så i alla fall den där blockeringen!
    Känns inspirerande! Kanske precis just det jag behövde i nuläget!!! Och med tanke på att ditt inlägg här dök upp hos mig en gång till… ja… hmmm… ödet??? Alltså mer konkret för att du gillade mitt senaste svenska blogginlägg och då syntes länken till det här inlägget i WP-mejlet. Och jag fastnade på kroken. :D :D :D
    Så… TACK TACK TACK TACK!!!! Håll tummarna!!!!!!

    • Vad kul att Weilands poddar var så inspirerande och allt det andra som du också snubblade över! =) Ibland vill ödet trycka upp saker i ansiktet på en på ett märkligt sätt. För det var märkligt att det var ett äldre inlägg som var länkat i mejlet när jag skrivit några efter det. Håller verkligen tummarna att blockeringen släpper efter denna boozt av skrivtips från Weiland!!!

      • Ja verkligen! Det brukar ju vara några stycken länkar att välja mellan, och det är väl sällan till de allra senaste inläggen.
        Bara det att börja samla på skrivtips, få ordning på en arbetsplats och liksom börja tänka lite mer i skrivarbanor känns väldigt positivt.

      • Ja, nu har du tiden på ett annat sätt än förut. Jag har en kollega som går i pension och ska satsa på skrivandet. Får väl erkänna att jag är lite avis på ett sätt :)
        Skrivtips är bra att samla på sig. Det finns en uppsjö av det på internet men om du vill ha tips om någon som är bra på det är det James Scott Bell. Han har skrivit flera bra handböcker, gjort några youtubeklipp och medverkar med artiklar i den amerikanska skrivartidningen Writers Digest. Det finns flera bra ”gurus”. Det gäller bara att hitta det som passar en själv, det som känns rätt för det egna skrivandet. Och det kommer du garanterat göra med det utbudet som finns på det engelska språket :)

      • Carola! Tack för svaret! Jag håller på att skriva svar till dig om det här, men jag skickar det per mejl istället för att skriva här. Hoppas du inte har bytt mejladress… ;)

Kommentera

