Astrids råd om kapitel

Jag minns inte var jag läste det där om att Astrid Lindgren tipsade aspirerande författare om att skriva varje kapitel som om de var helt egna berättelser. Men ett bra råd är det. Kanske inte i alla sammanhang men allt kan aldrig dras över en kam. Jag hade ändå nytta av det tänket när jag gick igenom kapitlet som jag ska använda som arbetsprov till universitetskursen ”Att skriva fantasylitteratur”. Med bara några rader information om Helenas förmågor så hoppas jag läsaren kan ta till sig det som händer utan störande frågor och luckor.

Jag har aldrig medvetet tänkt att varje kapitel ska vara som en egen berättelse men någonstans har jag ändå haft med mig att dela in kapitlen scenvis. Många undrar hur långa kapitel ska vara och när det är dags att avrunda inför nästa. Detta har aldrig bekymrat mig utan fallit sig naturligt. Kanske för att jag tänkt just så att när scenen är slut så är kapitlet slut. Jag brukar hålla mig runt tio sidor. Blir det mer så försöker jag skala ner det i redigeringen så gott det går.

För övrigt så är jag mycket nöjd med helgens redigering. Jag börjar komma in i rätt tempo och meningarna har lättare att falla på plats. Lyckoruset att vara igång med skrivandet igen är obeskrivligt härlig. Idag (söndag) har jag hunnit igenom tio sidor och när det har hakat upp sig har jag bläddrat och läst i Siri Pettersens bok Röta för att komma igång igen. Det har bara räckt med en sida för att få rätt inspiration. Utöver skrivandet har jag hunnit njuta av det vackra vädret med två rejäla promenader och en lässtund i solen med en kopp te idag. Nu är jag taggad inför en ny vecka och förhoppningsvis kan jag stjäla lite skrivtid under kvällarna om det så bara är för en kvart. Just nu har jag en mycket mammesjuk nioåring som kräver sin uppmärksamhet. :)

12 thoughts on “Astrids råd om kapitel

    • Våren och ljuset gör absolut sitt för energin :) Bara av att vara igång att skriva igen är en energikick. Jag har verkligen saknat det och det blir extra uppenbart nu när jag väl är igång :)

  1. Härligt att du är på gång igen! Jag försöker också komma igång igen med redigeringen av nya manuset. Läste precis som du en bok idag som gav lite värdefull inspiration till vad jag behöver kolla på, så jag hoppas att det ska lossna nu :-)

  2. En annan god poäng med att varje kapitel är en egen berättelse är att när man nångång ska läsa nåt högt så är det tipset, välj ett stycke, ett kapitel, nåt, som liksom är en egen berättelse. Å andra sidan, det funkar inte för allting, att alltid ha avslutade kapitel, vissa bitar behöver man av olika orsaker sprida ut över fler kapitel.

    • Ingen regel utan undantag… Det här kapitlet valde jag i första hand för att det är som en egen berättelse. Givetvis har den en cliffhänger också :) Men även för att fantastiken är närvarande genom hela texten och det är ju liksom det som är poängen med kursen, att skriva fantasy. Inledningen hade inte sagt lika mycket, inte på samma sätt och inte haft den där häftiga hooken i slutet. Kapitelrådet är vilket fall som helst bra att ha med sig :)

    • Önskar jag hade mer tid så jag kom framåt lite snabbare bara. Men jag är glad för att vara tillbaka med redigeringen överhuvudtaget. En får va gla för dä lilla :)
      Astrid var en pärla på många sätt. Önskar vi hade fått ta del av mer av hennes expertis innan hon gick bort.

  3. Att skriva kapitel faller sig också rätt naturligt för mig även om jag numer tänker på hur jag skriver, fast jag har inget särskilt fast antal sidor utan det varierar. Astrids råd gillar jag :)

Kommentera

