Anmält mig till en skrivarutbildning

Det här var inget jag planerade men tack vare Eva-Lisa som tipsade mig och också pushade mig över den där tveksamhetsbarriären av en massa ursäkter så anmälde jag mig till en 30-poängs universitetskurs på distans; Att skriva fantasylitteratur. En drömkurs för en fantasynörd som jag.

Jag tror att det här är precis rätt steg att ta för mig nu. Jag har skrivit sedan 2011 med ambitionen att bli utgiven. Två gånger har jag skickat mitt manus (första delen i en trilogi) till olika förlag och även en agent. Samtliga har gett mig standardrefuser förutom agenten som inte kunde se vilken målgrupp det vände sig till. Jag tror inte att jag skriver dåligt men jag vill hela tiden utvecklas och vet att jag behöver lära mig mycket mer. Via den här utbildningen får jag perfekt stöd för mitt jobb med första eller andra manuset, vi får se vilket jag väljer, och helt gratis. En lektör kostar en slant och hjälpen är begränsad. När de gjort sitt utlåtande så är det stopp där.

Men än är det inte säkert att jag får en plats. Det är arbetsprovet som avgör. Jag har valt ut ett kapitel ur andra manuset som är lite av en novell i sig. Astrid Lindgren tipsade även hon om att varje kapitel ska vara som en egen liten berättelse. Inte för att jag följt det i alla kapitel men jag tror att det här kapitlet ger en bra fantasykänsla. 12 juli får jag besked hur det gått med antagningen.

Detta var väl ett bra inlägg att fira med på min bloggs 4-årsdag?! Ja, kan ni tänka! Jag har bloggat här oupphörligt i 4 år. Det var nära att jag ville göra en paus nu men ändrade mig i sista stund. Jag är igång med redigerandet igen och gud vad jag älskar det. Eftersom ingen här hemma skulle uppskatta mina reflektioner kring skrivandet så är det ni mina kära bloggläsare som får bli mitt bollplank.

25 thoughts on “Anmält mig till en skrivarutbildning

  1. Och jag är så glad att du bestämde dig för att söka! :)
    Som du är inne på så är ju det här ett gyllene läge att få bolla din text med lärare som verkligen kan genren och eventuellt även knyta kontakt med andra som skriver i genren.
    Jag kommer att hålla alla tummar och tår att du tar dig in! Tror du kommer att lära dig massor och få hur roligt som helst!
    Skoj att du fortsätter blogga med, då får vi fortsätta följa dina vedermödor :)

    • Jag har varit inne i en nej-period nu och skalat av allt som känts som en börda. Jag var rädd att det här också skulle bli en börda, en massa måsten att hinna skriva texter till ett visst tillfälle. Men kursen är under ett helt år och 30 poäng under den perioden är inte som att läsa 30 poäng på helfart. Och så handlar det ju om det jag älskar :) Fantasy! Och vi ska ju inte bara skriva utan läsa och tycka också. Äntligen en möjlighet att få jiddra och nörda ner sig i fantastiken med andra likasinnade nördar, hehe. Kram

      • Texten har du ju redan och eftersom du ändå funderar på att göra ännu en omskrivning blir det ju mer som en redigering, kanske man kan säga :)
        Plus, som du säger, den är bara på halvfart. Kursen jag gick på Luleå Tekniska Universitet var också på 30p, men på en termin och då skulle vi skriva ett helt manus :o Det gick det med, men det var lite tungt ibland hehe. Det var det manuset som till slut blev Lex Limbo.
        Det kommer att bli jätteskoj, jag lovar! :)
        Precis, du får dessutom nörda ner dig och diskutera med andra som älskar samma genre :)

      • Aha! Var det så Lex Limbo kom till :) Det visste jag inte. Visst har jag färdig text att hämta men enligt kursplanen ska vi skriva kortare texter och jag får en känsla av att man ska skriva om ett särskilt tema. Då kan det bli svårt att hämta från manuset. Strunt samma. Skrivövningar är bara bra och antagligen ska det inte vara publiceringsklara noveller vi ska producera, hehe.

      • Japp så var det :)
        Ah okej, men det ger säkert inspiration ändå, plus att du får möjlighet att bolla frågor kring genren med andra :)

  2. Vad roligt det låter! Jag tror och hoppas förstås att du kommer in. Ser fram emot att få fortsätta läsa din blogg också. Kram

    • När jag väl bestämde mig kändes det så rätt. Och bloggande blir det av! Jag skulle explodera om jag inte hade den här kanalen att få babbla om mitt skrivande :D

    • Tack för tummhållningen! Det kan behövas :) Kul att du också är inne på samma bana. Jag tror det är ett lyft för både inspiration och motivation när man har skrivit några år. Spännande att höra mer om dina kursplaner framöver :)

    • Kursplanen är väldigt inspirerande och jag har redan beställt två böcker som är bra att ha även om jag inte får en plats :) Tack för tummhållningen! :)

  3. Så kul! Tror att du kommer att älska det! Och jätteroligt att du fortsätter att blogga! Jag läser alltid fast jag blivit dålig på att kommentera! :D

    • Jag tror också jag kommer att lyftas på alla plan om jag får möjlighet att göra det här. Det är lugnt, jag läser också din och andras utan att kommentera alla gånger :) Enligt min statistik är det bara 2% som kommenterar men det viktigaste är egentligen att man har återkommande läsare :) Det visar att jag skriver om sånt som intresserar och är peppande bara det.

  4. Roligt med kursen. Jag hoppas förstås att du kommer in och håller tummarna :)
    Funderar själv jättemycket på om jag borde söka någon kurs, eller om det blir för mycket med nytt jobb samtidigt i höst…
    4 års bloggande, bara att gratulera!

    • Jag var också orolig att det kan bli för mycket för mig i höst då jobbet kommer att intensifieras med en stor upphandling som vi går in i då plus att vi eventuellt ska bygga ut huset. Men det blir vad det blir. Jag ska göra mitt allra bästa och har jag klarat av två universitetsprogram så ska jag väl klara av det här :)

    • Digra vet jag inte, men rapporter kommer det absolut bli. Nu hoppas jag bara arbetsprovet blir tillräckligt bra så jag får en plats. Ska jobba mer med det i helgen efter att två extra ögon har tittat på det.

Kommentera

