Sätter fötterna tillrätta i startblocken

Nu är alla recensioner (utom en) skrivna som jag åtagit mig. Endast en novell återstår att läsa och tycka till om. Jag känner mig lättad över att jag är klar med de här recensionsuppdragen och pirrig inför att ta tag i manuset på allvar. Det har varit roligt och lärorikt att få recensionsböcker och skriva vad jag tycker om dem men med nästan heltidsjobb, barn att passa upp på och ett hem att ta hand om är tiden knapp. Ska jag nå mitt mål med att bli klar med den här omskrivningen av mitt manus (del 1) så funkar det inte att ha tusen bollar i luften. Strax före jul insåg jag inte det här och var till och med på vippen att börja satsa på bågskytte också. Det finns en gräns för hur mycket jag mäktar med och för några veckor sedan frågade jag mig själv hur rimligt det egentligen är att göra alla de saker jag vill. Det som fanns kvar på listan vad jag verkligen, verkligen ville var att skriva. Så nu är det det jag kommer satsa på under våren och kanske också sommaren.

Efter den här omarbetningen som jag planerar är det sista gången jag skickar ut det till förlagen. Om jag får en positiv refusering skriver jag antagligen om det igen men annars är det dags att förpassa det till skrivbordslådan och satsa på något nytt. Någonstans finns det en gräns. Jag har några nya förlag i åtanke som jag ska skicka till, även några små men jag tillåter mig också att vara lite kräsen. Det finns förlag som jag inte tycker ger ut helt igenom kvalitativa böcker och då får mitt manus hellre förbli outgivet.

I ett tidigare inlägg förvarnade jag om att jag kommer att sluta blogga fram till september men där har jag ändrat mig. Jag har insett att bloggen är en bra ventil under tiden som jag skriver. Det poppar upp saker som jag behöver dryfta och få andras åsikter om och det tar jag hellre här på bloggen än facebook. Det blir kanske inte inlägg varje vecka men högst troligt varannan vecka som minst.

Nu ska jag kicka igång skrivandet med att läsa om manuset från början för att komma in i rätt stämning. Det är trots allt två månader sedan jag skrev på det. Shit vad det här ska bli kul!!! Hoppas nu också att detta blir det killermanus som jag vill få det till så fler kan få ta del av det. Om nu något förlag vågar satsa på det förstås… Det är ju trots allt ungdomsfantasy.

5 thoughts on “Sätter fötterna tillrätta i startblocken

  1. Bra tänkt och heja dig, Carola! Ser ju fortfarande fram emot att få läsa något av dig, som du vet :) Skoj att du bloggar mellan varven också, så vi får veta hur det går för dig :)

    • Skrivande och bloggande går lite hand i hand för mig eftersom jag inte har någon på min hemort att bolla med. Så ja, ni får dras med mig här framöver också hehe.

  2. Jag har blivit som du, lite kräsen, och vill inte ge ut mitt manus till varje pris. Får jag inga ja men en positiv refusering ska jag fundera på om jag vill ge ut själv. Får jag bara nej rakt av tar jag tag i ett av mina andra manus.
    Jag gillar verkligen att läsa om dina tankar kring skrivandet – så kul att du fortsätter blogga :-)

    • Kan hända att jag är alldeles för kräsen men den konsekvensen tar jag :) Jätteroligt att du fortsätter titta in här Eva! :) Även om inläggen kanske inte kommer vara lika frekventa som förr. För någon månad sedan var jag så trött på bloggen eftersom jag inte kände att jag hade något vettigt att säga. Nu när jag börjat med min text igen så är blogg-glädjen tillbaka. Fast jag måste ge mitt manus den mesta tiden så det blir färdigt någon gång :)

  3. Nej, hehe, nya hobbies kanske med fördel kan vänta tills manuset är färdigt. Visst kan det ge ny inspiration men det tar också tid och i dessa tider är verkligen all tid man kan ägna åt sitt manus värdefull. :) Så jag tycker du gör helt rätt. Det finns en tid för allt och bågskytte går ingenstans :)
    Härligt att du fortsätter blogga och dryfta saker. :)

Kommentera

