Dags att ta paus

Jag har länge velat fram och tillbaka hur jag ska göra med bloggandet. Ska jag sluta? Nej, var det omedelbara svaret från mig själv. Det var recensionerna som gjorde att jag ville hänga kvar ett tag till. En sorts medelväg. Jag har dragit ner på att läsa bloggar till bara några enstaka dagar i veckan från att ha läst dem varje dag. Men så kom det plötsligt väldigt många böcker från alla håll och kanter som jag lovat recensera och nästan all ledig tid går numera åt till detta. Mitt eget manus lever bara sitt liv i mitt huvud i tankeluckor när hjärnan inte bearbetar färdig text i en bok eller en recension jag skriver på. På mitt jobb har jag fullt upp med annat. För en vecka sedan insåg jag att gränsen var nådd. Ska bloggandet få ta över min dröm att skriva fantastik? Tyvärr tycks det inte finns en medelväg för mig så svaret blir nej.

Jag skulle kunna fortsätta blogga om mitt skrivande och andra personliga saker i mitt liv men de senaste månaderna har jag känt att jag inte har något att säga. Det känns som ett kvävande prestationskrav att skriva något varje vecka. Kanske för att jag inte skriver något längre och manuset har i princip stått still sedan december. Det här är ju trots allt en skrivarblogg.

När beslutet väl var taget kändes det i magen hur rätt det var. Om jag överhuvudtaget ska bli klar med manuset en gång för alla så måste jag satsa på det helhjärtat. Strax efter att jag tagit beslutet fick jag en förfrågan från en författare att recensera hens böcker. Det var nära att jag bröt löftet till mig själv och tackade ja. De verkade så otroligt spännande och intressanta. Till slut besinnade jag mig och förklarade varför jag var tvungen att tacka nej och nu är jag mer säker än någonsin. Jag kommer inte att sluta blogga nu på stört utan jag kommer att fullfölja mina recensionuppdrag. Eventuellt är jag klar med dem någon gång i april. Då blir det tyst här fram till september. Då bör det ha hänt så pass mycket att jag har något att säga om mitt skrivande igen. Förhoppningsvis är manuset även utskickat till förlagen för sista gången. Även små förlag kommer att finnas med på sändningslistan den här gången och vill ingen ge ut det så får vi se om orken finns att ge ut det på egen hand.

Beslutet är inte att sluta blogga helt utan bara göra en liten paus. Givetvis kommer jag att titta in på de bloggar jag följer och kommentera. Inte varje dag men absolut någon gång i veckan. Men ett litet tag finns jag kvar här på bloggen så något hejdå blir det inte riktigt än.

16 thoughts on “Dags att ta paus

  1. Vad tråkigt att du tar paus men jag förstår precis dina motiv. Ibland inser man att saker kommer i vägen för skrivandet utan att det egentligen borde behöva vara så, bara för att man vill göra precis allt. Så jag tycker du gör rätt i att fokusera på manuset och vi kan ju höras ändå :)
    Lycka till och kram!

    • Det är svårt att hinna med allt när jag jobbar 85% även om jag är en disciplinerad person. Hade jag varit utan familj hade det säkert hunnits med men nu är det inte så och jag måste göra ett val. Att det är temporärt känns bra för jag vet ju inte hur livet ser ut om sex månader :) Och självklart håller vi kontakten!!! :) Vi får maila som vi brukar då och då. Tack för lyckönskningarna <3!

    • Tack snälla Pia! :) Kan hända att jag ventilerar mer på Facebook än jag gjort tidigare. Då får du lite rapporter den vägen :)

    • Det var vad jag också insåg till slut. Om jag ska nå mitt mål så kan jag inte dutta här och där på olika projekt. Nu eller aldrig :)

    • Jag tror också att det här är en mycket välbehövlig vila. Det var svårt att ta beslutet men när det väl var gjort kändes allt så mycket lättare. Nu gäller det att läsa klart rec.ex-böckerna och få till några recensioner så ska jag hugga ett ordentligt tag i mitt eget manus :)

  2. Jag tycker också det är tråkigt att du tar en paus, men jag förstår så väl ditt beslut. Och så ser jag ju fram emot att få läsa din bok någon gång, så jag får trösta mig med att den kanske blir tillgänglig i framtiden om du får jobba på ostört :)

    • Jag hoppas att det här beslutet kan skynda på en utgivning. Med den här takten jag har nu blir det väl när jag går i pension, haha. Sedan slipper du mig ju inte helt. Självklart kikar jag in på din blogg emellanåt och säger hej :)

  3. Instämmer med övriga, tråkigt att inte få uppdateringar om hur det går för dig. Men jag förstår dig precis. Du gör helt rätt som tar en paus om det är så att det tar tid från det du verkligen vill göra – skriva. Lycka till med manusarbetet, jag håller tummarna :-) och ser fram emot att du kommer tillbaka i september!

    • Tack! :) Jag ska försöka göra fler statusuppdateringar på facebook – är så dålig på det. Då får du rapporter den vägen även om de kommer vara betydligt kortare än blogginläggen :)

  4. Jag förstår dig helt och fullt! Bloggen tar ju mycket tid. Tid som egentligen oftast inte riktigt finns ibland. Lycka till med ditt manus nu och jag hoppas verkligen få höra något från dig ändå ibland. På fb, medd eller så. Kram💜

    • Jag kände att jag behövde ta ett ordentligt tag i manuset och inte hatta med några meningar i taget som jag gjort det senaste halvåret. Jag tror motivationen kommer höjas några pinnhål då. Självklart hörs vi via fb och sms funkar ju också :) Kram <3

  5. Förstår så bra dina motiv. Själv har jag ju lagt av att blogga lör-sön för då gör jag ändå inget som är särdeles intressant att höra talas om. Men har också då och då övervägt ifall jag skulle minska det så där annars också. Ändå känner jag att jag ju skriver och kan säga nåt om det. Fast det kanske inte är så intressant för nån annan. Sen tycker jag det är suveränt att du recenserar, det behövs folk som recenserar fantasy. Och du gör det alldeles väldans bra!

    • Kanske jag gör något inlägg innan september om jag gjort stora framsteg och spricker av att inte få berätta det, hehe. Tillsvidare är det bloggstopp för att få fart på skrivandet och därmed inspirationen. Med den här snigelfarten ser jag inga resultat och då dippar motivationen. Tack underbaraste Mia för det fina berömmet om mina recensioner!! Det har varit otroligt lärorikt att skriva dem och kanske är det tack vare dem som jag lärt mig att hitta kärnan i min egen berättelse som jag nu ska skala fram.

Kommentera

